Applen iPhone 6:n suorituskyvyn salaisuus on Imaginationin uusi grafiikkaohjain

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

Applen iPhone 6:n suorituskyvyn salaisuus on Imaginationin uusi grafiikkaohjain
AnandTech on julkaissut oman arvionsa mitä grafiikkaohjainta Applen eilen esittelemissä iPhone 6- ja iPhone 6 Plus -puhelimissa käytetään. Applella ja brittiläisellä Imagination Technologiesilla on pitkä yhteinen taival ja tämän vuoden alussa uusitun sopimuksen myötä yhteistyö jatkuu tulevienkin laitteiden kohdalla.

AnandTech kaivoi Applen kehittäjäportaalista alemman tason Metal-grafiikkarajapintaan liittyvän dokumentin, jonne on kirjattu vanhan iOS_GPUFamily1-grafiikkaohjainperheen rinnalle uusi iOS_GPUFamily2. Nämä kaksi eroavat toisistaan muun muassa siinä, että iOS_GPUFamily2-ohjaimet tukevat ASTC-tekstuuripakkausta (Adaptive Scalable Texture Compression).

ASTC löytyy Imaginationin tämän vuoden alussa esittelemistä PowerVR 6XT -sarjan ohjaimista, mutta ei sitä edeltävistä malleista. Tämä rajaa mahdolliset vaihtoehdot käytännössä kahteen kaksiytimiseen, yhteen neliytimiseen ja yhteen kuusiytimiseen grafiikkaohjaimeen. Kaksiytimiset mallit voidaan sivuuttaa jo sillä perusteella, että iPhone 5s:ssä käytettiin neliytimistä PowerVR G6430 -piiriä.

Vaihtoehdoiksi jäävät käytännössä kuusiytiminen PowerVR GX6650 ja GX6450, jotka ovat molemmat noin 50 prosenttia suorituskykyisempiä kuin Imaginationin vastaavat edellisen sukupolven mallit (mikä on linjassa Applen esittämien tietojen kanssa). AnandTech kuitenkin arvelee Applen päätyneen kaikkein suorituskykyisimpään malliin eli GX6650:een. Arviota on saattanut tukea sivuston entisen päätoimittajan Anand Shimpin luovuttamat tiedot. Hän jätti hiljattain tehtävänsä AnandTechillä ja siirtyi töihin Applelle.
Keväällä Imagination Technologies esitteli uusia PowerVR Wizard -piirejä, joiden ansiosta tulevista älypuhelimista ja tableteista löytyy säteenjäljitykseen omistettu piiri (ray tracing unit, RTU). Sen ansiosta valon käyttäytymistä peleissä pystytään jäljittelemään aiempaa realistisemmin.

Yksityiskohtaisia tietoja Imaginationin PowerVR 6XT -ohjaimista voi käydä lukemassa täältä.

Lehdistötilaisuuden yhteydessä Apple kertoi A8-suorittimen olevan valmistettu 20 nanometrin tekniikalla, jonka ansiosta piirin pinta-ala on pienentynyt hieman vaikka transistorien lukumäärä on noussut lähes kahteen miljardiin kappaleeseen.

Kommentoi uutista