Square Enix kehittämässä seuraavan sukupolven virtuaalimaailmaa supertietokoneilla

Kirjoittaja Panu Roivas,

Square Enix kehittämässä seuraavan sukupolven virtuaalimaailmaa supertietokoneilla
Square Enix jätti tämän vuoden E3-messuilta väliin nimekkäitä ja odotettuja pelejä, mutta esirippujen takana yritys esitteli jo tulevaisuuden tekniikkaa pelimaailmojen luomiseen Project Flaren muodossa.

Square Enix demosi E3-messujen aikaan Project Flare -nimellä kulkevaa pilviteknologiaa lähinnä kehittäjille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Project Flaren on ilmeisesti tarkoitus tuoda konsolivalmistajien hehkuttama pilviteknologian käyttö peleissä markkinointipuheista todellisuuteen.

Square Enixin hallituksen puheenjohtaja Yoichi Wadan mukaan E3-messuilla näytettiin paljon pelejä, mutta ei varsinaisesti mitään "uutta". Wadan mielestä tällä hetkellä pelien kehitystä ajetaan lähinnä uusien bisnesmallien kautta, ja tarvitaan tekninen läpimurto, jotta pelikehitykseen saadaan todella uutta suuntaa.

Project Flaren ajatuksena on käyttää "supertietokoneita" pelipalvelimina, jotka pystyvät ylläpitämään nykyistä huomattavasti suurempia pelimaailmoja niin kooltaan kuin käyttäjämäärältään. Square Enixin demossa esiteltiin massiivista metsäistä maailmaa, jolla oli kokoa 32x32 neliökilometriä, mikä on suurin piirtein 17 kertaa Elder Scrolls V: Skyrimin pelimaailman koko.
Polygon-verkkosivuston mukaan Squaren demossa oli vielä nähtävissä tekstuurien päivityksen hitautta, mikä on tuttu ongelma avoimissa pelimaailmoissa. Toisaalta kyseinen demo on vasta alkutekijöissään, ja sen on kasannut kokoon kuudessa kuukaudessa vain kaksi ohjelmoijaa ja graafikko.

Yrityksen bisneskehityksestä vastaavan Jacob Navokin mukaan nykyiset pelit luovat vain illuusion elävästä pelimaailmasta pelaajan nenän edessä, mutta Project Flaren avulla kehittäjät pystyisivät jatkossa luomaan oikeasti simuloidun pelimaailman, jota pidettäisiin yllä yhdellä supertietokonepalvelimella. Näin ollen MMO-pelissä kaikki pelaajat voisivat teoriassa olla kaikki samalla palvelimella. Tämä mahdollistaisi myös dynaamisemman pelimaailman, jota voisi muokata ilman tarvetta erillisille päivityksille.

Square Enix demosi jo viime vuoden puolella Project Flaren mahdollisuuksia muun muassa fysiikoiden laskennassa


Square Enixin suunnitelmissa on tuoda Project Flare lisensoitavaksi myös muille kehittäjille. Project Flarea kehitetään tällä hetkellä Square Enix Montrealin toimesta, ja yritys lupaa kertoa projektista lisää myöhemmin tänä vuonna, ja paljastaa ainakin yhden pelin, joka tulee käyttämään Project Flaren tekniikkaa. Lisää Square Enixin projektista voi lukea sen kotisivuilta.

Kommentoi uutista