AfterDawn logo

Microsoft esittelee DirectX 12:n kahden viikon kuluttua

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
7 kommenttia

Microsoft aikoo esitellä uuden version DirectX-rajapinnastaan 20. maaliskuuta. Siitä ei vielä tiedetä paljoakaan, mutta AMD, Intel, Nvidia ja Qualcomm tukevat uutta DirectX 12:ksi nimettyä rajapintaa.

Uusi grafiikkarajapinta esitellään Game Developer Conferencessa (DGC), jonka tapahtuma-agendan perusteella DirectX 12 olisi suunniteltu valjastamaan näytönohjaiten suorituskyvyn aiempaa paremmin käyttöön.

AMD aikoo järjestää GDC:ssä tilaisuuden, jossa puhutaan DirectX:n edistymisestä ja kerrotaan millä keinoilla yhtiön raudasta saa parhaimman tehon irti. Myös Nvidialta on luvassa samanlainen tilaisuus. On jännittävää nähdä miten DirectX 12 lopulta vertautuu esimerkiksi AMD:n vast'ikään julkaisemalle Mantle-rajapintaan nähden.


Microsoft julkaisi DirectX 11:n vuonna 2009 ja DirectX 10:n pari vuotta aiemmin.

7 KOMMENTTIA

syrtek661/7

Saa nähdä miten eri valmistajat ottavat tämän version käyttöön. Valve on joidenkin tietojen mukaan siirtymässä kokonaan OpenGL:n käyttöön heidän omassa seuraavan sukupolven SDK:ssä. Joka tapauksessa Direct X ei ole enään kukkulan kuningas ainakaan yksin.

Legitti2/7

Toimiikohan tuo DX12 mahdollisesti vanhemmilla näyttiksillä?

Juuri kun ostin uuden koneen

R4ndom13/7

Ja taas tulee hirveä mainoskampanja jossa näytetään miten dx12:lla saa paremmat graffat mitä dx11:llä, loppujenlopuksi grafiikkarajapinnat eivät voi kilpailla muusta kuin käytettävyydestä ja nopeudesta, sillä grafiikkaan vaikuttaa eniten koodarien taitavuus. En ymmärrä miten m$ on saanut dx:nsä kehittäjille, sillä kehittäjät voisivat käyttää opengl:lää ja muita cross platform kirjastoja, jolloin he voisivat suoraan kääntää pelin linuxille ja osx:lle. Jostain syytä windowsilla opengl ei ole niin nopea kuin linuxilla, vaikka linux ajurit ei ole mistään kotoisin.

syrtek664/7

Originally posted by R4ndom1:

Ja taas tulee hirveä mainoskampanja jossa näytetään miten dx12:lla saa paremmat graffat mitä dx11:llä, loppujenlopuksi grafiikkarajapinnat eivät voi kilpailla muusta kuin käytettävyydestä ja nopeudesta, sillä grafiikkaan vaikuttaa eniten koodarien taitavuus. En ymmärrä miten m$ on saanut dx:nsä kehittäjille, sillä kehittäjät voisivat käyttää opengl:lää ja muita cross platform kirjastoja, jolloin he voisivat suoraan kääntää pelin linuxille ja osx:lle. Jostain syytä windowsilla opengl ei ole niin nopea kuin linuxilla, vaikka linux ajurit ei ole mistään kotoisin.

Linux:n ajurit ovat kilpailukykyisiä Windows ajureihin nähden. Joiden testien mukaan mennään suorituskyvyssä rinta rinnan, ainakin NVIDIAn suljetuissa ajureissa. phoronix ja openbenchmark on hyvä lähtökohta tuloksien vertailuun. Tosin on myönnettävä että tuloksiin vaikuttaa Linux:n kohdalla kokonaispaketti (Mesa + Linux Kernel plus kääntäjät) ja itse ajureiden suorituskyky ei kerro kaikkia.

Jouko?5/7

Originally posted by Legitti:

Toimiikohan tuo DX12 mahdollisesti vanhemmilla näyttiksillä?

Juuri kun ostin uuden koneen

Epäilen hyvin vahvasti koska taitaa vaatia ihan rautapuolen tuen tuohon hommaan..

Lakupiip6/7

Originally posted by Jouko?:

Originally posted by Legitti:

Toimiikohan tuo DX12 mahdollisesti vanhemmilla näyttiksillä?

Juuri kun ostin uuden koneen

Epäilen hyvin vahvasti koska taitaa vaatia ihan rautapuolen tuen tuohon hommaan..

Tosin onko microsoft niin tyhmä että julkaisee DX12 juuri kun AMD on jo julkaissut uuden sukupolven näytönohjaimet. n-vidialta on myös tullut GTX 7xx sarja. Jos vaatii rautapuolen tuen niin eihän tolle tule käyttöä vielä vähään aikaan..

hannibal_pjv7/7

Jos DX12 julkaistaistiin nyt, niin rautaa saadaan rajalle vuodenvaihteessa ja ensimmäiset pelit, joissa olisi edes nimeksi DX12 kikkoja pari vuotta siitä eteenpäin ja ensimäinen oikea dx12 peli ehkä kolmen viiden vuoden kuluttua...
Kuinka moni on nähnyt oikeaa DX11 peliä, joka olisi alunperin suunniteltu juuri DX11 rajapintaa silmällä pitäen... Eipä taida sellaistakaan olla vielä edes markkinoilla. DX11 lisäyksiä toki löytyy...
Nyt "onneksi" dx9 on vihdoin häviämästä markkinoilta, joten osa peleistä ehkä alkaa pudottaa tai ainakin vähentää DX9 tukeaan... Mutta ei DX9 tuki katoa vielä vuosiin uusissa peleissäkään kokonaan.
Ja mikäs onkaan Windows XP:n manttelinperijän DX taso... taitaapi olla DX11 maksimissaan, sillä DX11.1 uupuu, joten DX11 tulee olemaan defacto tuettu rajapinta seuraavat 10 vuotta. Saattaa sinne joku hassu yritys tulla sen yli, mutta kaatuvat siihen kun myyntiä ei ole tarpeeksi.
Mutta onneksi päästään edes DX11 levelille! DX12 tuskin on ihan kauhian iso hyppäys siihen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT