AMD julkaisi Mantle-ajurit

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (4)

AMD julkaisi Mantle-ajurit
EA ja DICE julkaisivat Mantle-päivityksen jo perjantaina, mutta pelaajat jäivät yhä nuolemaan näppejään kun AMD:n suunnalta ilmoitettiin, että Catalyst 14.1 -päivitys viivästyy asennusbugin takia. AMD on kuitenkin ilmeisesti saanut ajurit vihdoin julkaisukuntoon, ja lähipäivinä lienee luvassa kasa testejä Mantlen toimivuudesta eri kokoonpanoilla.

Ensimmäisenä on huomautettava, että AMD:n mukaan Catalyst 14.1 Beta-ajurit on asennettava puhtaalle pohjalle, eli aikaisemmat ajurit on poistettava ohjeiden mukaan.

AMD:n mukaan tuettuna on kaikki R9, R7, HD7000 ja HD8000 -sarjojen näytönohjaimet, sekä uudet Kaveri APU-suorittimet. Yritys ei ole kuitenkaan ehtinyt optimoida ajureitaan vielä kaikille malleille, vaan testausta on tehty lähinnä R9 ja R7 -sarjan korteille ja APU-suorittimille. Näin ollen osa vanhemmista malleista ei välttämättä näe täyttä hyötyä Mantlesta näillä ajureilla.

BattleField 4:n Mantle-tuen lisäksi uudet ajurit tukevat myös Oxide Entertainmentin StarSwarm-testiohjelmistoa, joka on ladattavissa ilmaiseksi Steamista. Tällä hetkellä ajurit eivät kuitenkaan tue CrossFire-kokoonpanoja StarSwarmissa. Lisäksi CrossFire voi aiheuttaa ajoittaista nykimistä BattleField 4:ssä, ja asia luvataan korjata myöhemmissä päivityksissä.
Catalyst 14.1 -päivityksen myötä AMD lisää myös frame pacing -tuen 4K-näytöille ja Eyefinitylle vanhemmilla näytönohjaimilla, jotka eivät käytä uutta sillatonta XDMA CrossFirea. Näin ollen vaille tukea jää enää DX9-sovellukset. Frame pacing -asetus Catalyst Control Centerissä auttaa vähentämään pelien nykimistä CrossFire-kokoonpanoilla.

Kattava lista Catalyst 14.1 -ajureiden muutoksista sekä latausulinkit löytyvät AMD:n sivuilta.

4 kommenttia

mcmopo
Testin kun veti läpi niin aika positiiviseltä näytti. Harmi vain että moni ei tue tätä vielä.

D3D
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 7643

Average FPS: 21.23
Average Unit Count: 4143
Maximum Unit Count: 5563
Average Batches/MS: 423.15
Maximum Batches/MS: 920.16
Average Batch Count: 22821
Maximum Batch Count: 127385

MANTLE
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 12887

Average FPS: 35.80
Average Unit Count: 4427
Maximum Unit Count: 5629
Average Batches/MS: 614.53
Maximum Batches/MS: 1870.10
Average Batch Count: 19173
Maximum Batch Count: 128961

Että näin omalla kokoonpanolla.

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

hannibal_pjv
Ihan hyvä lisä pelkillä optimoinneilla. Kertoile lisää miltä se ero näyttää normaalikäytössä. Sinulla näyttää olevan sellainen keskimääräistä vauhdikkaampi kokoonpano, joten ero ei liene silmämääräisesti mitenkään merkittävä? Tosin prossa saattaa antaa jonkin verran tasoitusta Intel-kiville, joten Mantle auttaa sillä puolella vähän enemmän.
khandaras
Ite en testejä ajanut, kun uudet ajurit veti koko koneen juntturaan. Kyllä, poistin vanhat ajurit ensin, kuten ohjeissa neuvottiin. World Of Tanks fps tippui about puoleen, videot pätkii ja louhiessa ei saa mitään aikaseksi.
Omalla kohdalla siis paluu edelliseen versioon ja toivotaan että seuraava ajuriversio olisi parempi.
Lakupiip
Windows 8.1:llä tuotti ainakin pikkasta häikkää kun laittoi koneen juntturaan ja kaiken lisäksi smart screen esti koko ohjelman avaamisen ja piti poistaa se käytöstä siksi aikaa.
Pian testailemaan FPS:iä.

Edit: Pistänkin toistaseks takaisin 13.11 ajureihin. Näissä 14.1 ajureissa on OpenGL bugi. OpenGL:ää käyttävät pelit kuten Minecraft ei toimi. Textuurit katoaa..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4. helmikuu, 2014 @ 7:55

Asus M5A97 LE R2.0 | AMD Fx 6300 | Sapphire Radeon HD 7870GhZ edition | CoolerMaster Hyper 212 EVO | GSkill Sniper 8GB 1866MhZ | XFX 550W Pro Core Edition | Seagate Barracuda 1TB | Zalman Z9 Plus

Kommentoi uutista