AfterDawn logo

Lenovolta kesään mennessä joukko Chromebook-kannettavia

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Arvioiden mukaan viime vuonna PC-markkina koki historiansa jyrkimmän matalasuhdanteen. Kokonaismyynti laski noin 10 prosenttia ja kuluttajamyynti putosi vielä jyrkemmin, 15 prosenttia. Tietokonevalmistajien oli pakko ottaa härkää sarvista kiinni ja keksiä keinot laskun taltuttamiseen. Tämä on ajanut yhtiöitä Microsoftin lähipiiristä Googlen syliin (Android- ja Chrome OS -laitteet).

NPD Groupin tutkimuksen mukaan viime vuoden tammi-marraskuussa Chromebook-kannettavien osuus yhdysvaltalaisten jälleenmyyntikanavien myymistä laitteista nousi edellisvuoden 0,2 prosentista 9,6 prosenttiin. Chromebookit ohittivat heittämällä niin Macit, Android-tabletit kuin Windows-tabletitkin. IDC:n luvut eivät anna aivan yhtä ruusuista kuvaa Chromebookien menestyksestä, niiden globaali markkinaosuus on vain yksi prosentti. Tämä tarkoittaisi vuodessa kolmen miljoonan laitteen myyntiä.


Maailman suurimmalla tietokonevalmistajalla, Lenovolla, ei uskota Chromebookien kohtalon olevan sama kuin miniläppäreillä. Päinvastoin, yhtiön Pohjois-Amerikan toiminnoista vastaavan Jay Parkerin mielestä Chromebookit kasvattavat rooliaan merkittävästi seuraavan 12 kuukauden aikana. Kesään mennessä Lenovo aikoo tuoda markkinoille joukon Chromebookeja.

Lenovolla ollaan ilmeisesti hyvin pettyneitä viime vuoteen ja Microsoftin suoritukseen. Vaihtoehtoisen käyttöjärjestelmän suosimisen lisäksi Lenovo kertoi suunnitelmistaan lisätä SweetLabsin Pokki-käynnistysvalikon tiettyihin Windows-tuotteisiin.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT