Nvidia esitteli G-Syncin: ratkaisu pelikuvan repeilyongelmaan

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (4)

Nvidia esitteli G-Syncin: ratkaisu pelikuvan repeilyongelmaan
Nvidia esitteli Montrealissa pidetyssä tilaisuudessa uuden G-Sync-teknologian Kepler-näytönohjaimille. Käytännössä G-Sync tulee korjaamaan yhden tämän hetken suurimmista ongelmista pelikuvan toistossa näytölle, eli kuvan repeilemisen kun käytössä ei ole Vsyncin tapaista ratkaisua.

Nykyiset monitorit virkistävät kuvaa yleensä 60 Hz taajuudella, eli kerran n. 16 millisekunnissa. Näytönohjaimet eivät kuitenkaan renderöi pelikuvaa tähän tahtiin, vaan FPS voi vaihdella hyvinkin paljon. Tämä voi aiheuttaa kuitenkin aiheuttaa repeilyä pelikuvassa kun sisältöä ja näyttöä päivitetään eri tahtiin. Tätä ongelmaa on korjattu yleensä käyttämällä Vsync-asetusta, joka pakottaa kuvan päivittymään 60 Hz:n tahtiin, mutta tämä vuorostaan luo lisää ongelmia tuomalla lisää syöttöviivettä, ja jos näytönohjaimen suorituskyky ei riitä 60 FPS:n tasolle, tippuu FPS puoleen.



Nvidian G-Sync ratkaisee tämän ongelman tuomalla markkinoille uusia näyttöjä, joiden sisällä on uusi G-Sync-piiri, joka mahdollistaa vaihtelevan virkistystaajuuden käytön. Sen sijaan, että näyttö toimisi CRT-ajoilta peräisin olevalla vakiovirkistystaajuudella, näyttö pystyy sopeutumaan näytönohjaimen lähettämään pelikuvaan ilman repeilyongelmia.
Nvidia ei tietenkään itse valmista näyttöjä, joten se turvautuu siltä osin tuttuihin partnereihin, kuten Asus ja BenQ. Oletettavasti kyseessä on siis hyvin samankaltainen järjestely kuin nykyisillä 3D Vision -näytöillä, eikä liene kovin kaukaa haettua että juuri näissä näytöissä G-Sync-tuki tullaan ensimmäisenä näkemään. PCPerspectiven mukaan ensimmäinen G-Synciä tukeva näyttö olisi uusi versio Asuksen 144 Hz VG248QE:sta, mutta tarjolle tulisi myös jonkinlainen päivityskitti vanhoille malleille. Nvidia ei kuitenkaan antanut tilaisuudessa tarkempia tietoja milloin G-Sync-näytöt tulevat markkinoille, tai mihin hintaan. Tiedossa on kuitenkin, että G-Sync toimii vain DisplayPort-liitännän kautta Kepler-näytönohjaimilla.

4 kommenttia

Labratoria
Öh, luin "ratkaisu peilikuvan repeilyongelmaan". 8) Hyvä että kehitys kehittyy.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18. lokakuu, 2013 @ 22:52
DjZorlag
Kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta. Noinhan sen nimenomaan kuuluisikin olla että näyttö päivittää itseään vain jos on päivitettävää.

Mutta ainut ongelma on sitten se että tuleeko tuo sitten läheskään kaikkiin näyttöihin ja lisääkö ominaisuus sitten hintaa paljonkin. Tuskin kovin moni valitsee näyttöään pelkästään tuon ominaisuuden perusteella vaan vähintään yhtä tärkeinä ominaisuuksina ovat kuvanlaatu/hintalaatu/koko/paneelin tyyppi yms.

Lisäksi kuluttajan näkökulmasta olisi järkevintä että AMD ja Nvidia tekisivät edes tässä asiassa yhteistyötä ja loisivat jonkun standardin että samankaltainen ominaisuus olisi myös kaikilla tulevaisuuden AMD:n ja kaikilla muillakin korteilla.
Tietenkin raha ja kilpailuhenkisyys romuttaa tuon idean ja kohta markkinoilla on Nvidian G-sync näyttöjä ja AMD:n vastaavia R-sync -näyttöjä ja hyvä ettei pienemmilläkin näyttisvalmistajilla omansa. Ompahan kuluttajilla taas lisää pohdittavaa että minkä ostaa. :/

"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

H4X0R-X
Tässä ollaan taas jännän äärellä.

Tosin, että koko G-synciä voidaan käyttää, tarvitaan tätä 144Hz teknologiaa vastaava näyttö. Täytyy siis ensinnäkin uhrata värimaailma, gradienttisuus, katselukulmat ja yleensäkkin kaikki IPS-paneelien tuoma, nopeuden alttarille vaihdettaessa tämän tyyppiseen ylikellotettuun väreiltään 6-bittiseen TFT-paneeliin.

Seuraava hyvä kysymys on G-syncin aito hyöty, jos sitä verrataan natiivisti 120-144 Hz pyörivään näyttöön, samalla V-syncillä. Omasta kokemuksesta heikkojen konsoliporttausten äärellä voin sanoa että inputlagi tippuu yleensä lähes marginaaliseksi kun siirrytään 30 hz -> 60 hz, jolloin oletan myös että 60 hz -> 120 hz antaa saman edun jo luonnostaan. Tehonkulutusta tuo luonnollisesti laskee, koska 120 Hz V-sync on melko raskasta pyörittää, joten se voi olla se suuri etu tämän systeemin kanssa.

Kysymys onkin sitten se, että onko järkeä pelata jotain Battlefieldiä ultra asetuksilla, mutta pyörivyyden ehdoilla kuitenkin näytöllä jonka värimaailma olisi enemmän GTA Vice cityä varten tehty.
hannibal_pjv
Kivointahan tässä on se, että jos sinulla nyt on Nvidia, fine ostat monitorin, joka tukee Nvidiaa... Sitten kun vaihdat AMD:n tai jonkin muun graffakorttiin, niin ostat monitorin joka tulee kyseistä piiriä ja jälleen uusi monitori, jos haluatkin käyttää vaikka Intelin graffapiiriä joskus hamassa sumuisessa tulevaisuudessa jossa Intelin graffapiireillä oikeasti pystyy tekemään jotain...
Tosi kätevää ;-)
Tulee mieleen ihan Apple meininki. Voit käyttää vain Apple kaapeleita, kun kytket Apple-laitteita jne... Tulevaisuudessa voit laittaa vain Nvidia graffakortteja, Nvidia monitoreihin, Nvidia kaapeleilla ja vastaavasti AMD graffakortteja, AMD monitoreihin, käyttämällä AMD kaapeleita... "Ihanan kallista" sano!

Kommentoi uutista