Valve julkisti Steam Controllerin

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (3)

Valve julkisti Steam Controllerin
Valve julkisti juuri viimeisen osan tämän viikon julkistuksista, ja kuten odotettiin, on kyseessä uusi peliohjain Steam Box -laitteille.

Valve julkisti jo SteamOS-käyttöjärjestelmän sekä aikeensa tuoda ensi vuonna markkinoille useamman sitä käyttävän laitteen, jonka on tarkoitus tuoda Steamin tarjonta sohvan ääreen pelikonsolien rinnalle. Tätä varten Valve tarvitsee kuitenkin Steam Boxin ja käyttöjärjestelmän lisäksi myös peliohjaimen joka soveltuu sohvakäyttöön.

Ohjaimen erikoisuutena on kaksi ympyränmuotoista kosketuslevyä, jotka toimivat myös painikkeina. Valven mukaan kosketinlevyt antavat nykyisiä analogitikkuihin perustuvia peliohjaimia paljon tarkemman tiedonsyötön, ja että käyttö muistuttaa enemmän PC:n hiirtä. Näin ollen sen pitäisi olla selvästi parempi esim. FPS-peleissä, ja strategiapelienkin pitäisi kuulemma luonnistua.


Steam-ohjain tukee Valven mukaan uusia ja vanhoja pelejä, jopa sellaisia jotka on tarkoitettu hiiriohjaukseen. Käytännössä pelit luulevat ohjaimen olevan tavallinen näppis+hiirikombo, vaikka todellisuudessa se on jotain aivan muuta.

Koska Steam-ohjaimessa ei ole analogitikkuja, siitä puuttuisi myös osa fyysisestä palautteesta, mutta Valve on ratkaissut tämän ongelman lisäämällä kosketinlevyihin värähtelevät kaksoislineaariaktuaattorit, jotka "lähettävät laajan valikoiman eri voimakkuuksia sekä värähtelyä, samalla kuitenkin tarjoten käyttäjälle täyden hallinnan liikkeen määrään, voimakkuuteen sekä suuntaan." Mielenkiintoisena lisänä kosketuslevy kykenee myös luoda äänisignaaleja ja toimia kaiuttimena.

Ohjaimen keskellä on "suuren tarkkuuden" kosketusnäyttö, ja sitäkin voi napsauttaa painikkeen tavoin. Valven rajapintaa käyttävät kehittäjät voivat käyttää näyttöä vapaasti, esimerkiksi valikkona tai pelikarttana. Tämä lienee melko tuttua Wii U:n käyttäjille, mutta Valven mukaan se ei halua jakaa huomiota kahden näytön kesken, joten ruutua kosketettaessa sen sisältö näkyy myös pelattavan pelin päällä.

Kokonaisuudessaan Steam-ohjaimessa on 16 painiketta, joista puolta voi käyttää nostamatta peukaloita kosketuslevyiltä. Ohjain on myös symmetrinen, joten se sopii vasen- ja oikeakätisille. Näppäimistöasetuksia varten Steam on luonut erillisen ohjelman, jolla käyttäjät voivat säätää jokaiselle pelille omat näppäinasetukset. Vaihtoehtoisesti näppäinasetukset voi valita suosituimpien valmiiden asetusten joukosta.



SteamOS:n on kerrottu jo olevan avoin, ja Steam-laitteita tullaan näkemään usealta valmistajalta. Näin ollen myös Steam-ohjain tulee olemaan täysin käyttäjien hakkeroitavissa ja säädettävissä käyttäjän mielen mukaan. Lopullinen ohjain tullaan ilmeisesti muotoilemaan ja toteuttamaan Steam Machines -betasta saatujen palautteiden perusteella. Beta-ohjaimista puuttuu kosketusnäyttö, jonka tilalla on neljä näppäintä, ja lisäksi ohjain vaatii usb-johdon.

3 kommenttia

H4X0R-X
Mielenkiintoinen julkaisu, niin hyvässä kuin pahassa. Sitten näkee ja kokee tarkemmin kun kyseisen saa käteensä, jos se nyt yleensäkkään tuollaisena julkaistaan, eihän PS3:kaan saanut bumerangiaan...... Ihmetystä herättää nopeasti tuo tattien "epätarkkuus" väite, jotenkin kuulostaa myyntimiehen väitteeltä.

Oman kokemuksen mukaan, jo antiikkinen N64 tattikin oli tarkempi kuin käyttäjänsä ja viimeistään Dual Shock 2 myötä kaikki tarkkuusongelmat olivat omalta osaltani historiaa, toinen asia oli sitten kuluminen ja hajoaminen. Ratkaisuksi "epätarkkuuteen" annetaan touchpadiä, joiden toimivuudesta etenkin läppäreillä jäi käteen pääasiassa tupoittain huiksia. Muutenkin kaikki mahdolliset sormiohjaukset kosketusnäytöilläkin, ovat osoittaneet minulle toimimattomuuttaan pelikäytössä.

Joten vähän pahalta näyttäisi tältä alkuasetelmalta oman kokemuksen kannalta, mutta valve on ennenkin yllättänyt, joten voisihan se nytkin. Ehkä tuosta kapulasta tulee ensimmäinen oikeasti toimiva touchpad viritelmä, enpä tiedä....
nRT
@H4X0R-X: Tattien epätarkkuudella tarkoitettaneen niiden suhteellista epätarkkuutta hiireen verrattuna. Kyseessä on kuitenkin lähinnä fps/rts-pelejä tuottaneen firman tuotos ja kumpikaan edellä mainituista peligenreistä ei taivu yhtä hyvin "tattiohjaukseen" kuin hiiri + näppis -yhdistelmään. Nähtäväksi tosin jää, miten hyvin tämä touchpad-systeemi toimii perinteisiin kontrollereihin nähden.
H4X0R-X
Originally posted by nRT:
@H4X0R-X: Tattien epätarkkuudella tarkoitettaneen niiden suhteellista epätarkkuutta hiireen verrattuna. Kyseessä on kuitenkin lähinnä fps/rts-pelejä tuottaneen firman tuotos ja kumpikaan edellä mainituista peligenreistä ei taivu yhtä hyvin "tattiohjaukseen" kuin hiiri + näppis -yhdistelmään. Nähtäväksi tosin jää, miten hyvin tämä touchpad-systeemi toimii perinteisiin kontrollereihin nähden.

Hmmm... kun laitat sen tuolla lailla, niin toisaalta kosketus levy antaa kyllä mahdollisuuden ohjauksen nostamiseen ja aloittamiseen taas keskeltä, vähän kuin hiirellä. Tällöin touchpadilla voi toki ohjata suoraan, sen sijaan että ohjattaisiin kääntymisnopeutta, kuten tatilla. Osui liikaa silmiin tuo "tarkkuus" sana....kiitos korjauksesta ;)

Joskin seuraava kysymys onkin sitten se, että jos tämä saadaan sitten toimimaan hyvin katseen ohjauksessa, niin entäpä liikkeen ohjaaminen? Kun ei vain tule pelattua FPS-pelejä kahdella hiirellä, ainakaan vielä. :D Taas tullaan siihen, että pitäisi kokeilla.....

Kommentoi uutista