Nvidia demosi pilvipelaamista: Borderlands 2 pyörii Ouyallakin

Kirjoittaja Teemu Laitila, | Kommentteja (1)

Nvidia demosi pilvipelaamista: Borderlands 2 pyörii Ouyallakin
Jos Nvidian visio pelaamisen tulevaisuudesta toteutuu, raskaammatkaan 3D-pelit eivät enää tulevaisuudessa vaadi tehokkaan pelikoneen ostamista, vaan pelit pyörivät yhtiön Grid-palvelimilla, josta kuva siirretään käyttäjän ruudulle netin läpi.

Nvidia esitteli Gridin alun perin runsas vuosi sitten ja yhtiö on sen jälkeen demonnut alustansa tehoja eri laitteilla. Viimeisin demo nähtiin viime viikon E3-messuilla, jossa Nvidian pisteessä sai pelata Borderlands 2 -peliä avoimella Android-konsolilla Ouyalla.

Androidcentral kuvasi pelisession ja haastatteli samalla Gridin parissa työskentelevää Nvidian insinööriä Chad Cooperia. Cooper kertoo videolla, että Borderlands 2 pyörii itse asiassa Nvidian palvelimella, joka on kokoonpanosta riippuen varustettu 8 - 16 Kepler-piirillä. Näytönohjaimet laskevat grafiikan kuten normaalissa pelissä, jonka jälkeen yksittäiset ruudut pakataan h.264-formaattiin ja toimitetaan käyttäjän laitteeseen, joka puolestaan purkaa videon ruudulla näkyväksi peliksi. Nvidian mukaan latenssit ovat edelleen ongelma, eikä parhaiden pelitietokoneiden nopeuteen ylletä ainakaan hetkeen, mutta Cooperin mukaan kokemus vastaa jo konsolipelejä.

Nvidia ei itse aio ryhtyä tarjoamaan pilvipelipalveluita käyttäjille, vaan tarjoaa muille pilvipelipalveluille laitteiston pelien pyörittämiseen.
Koko haastattelu alla olevalla videolla:

1 kommentti

H4X0R-X
"Nvidian mukaan latenssit ovat edelleen ongelma, eikä parhaiden pelitietokoneiden nopeuteen ylletä ainakaan hetkeen, mutta Cooperin mukaan kokemus vastaa jo konsolipelejä."

Anteeksi mitä? Ai, että oikein vastaa konsolipelejä? Vain ja ainoastaan hypoteeettisesssa tapauksessa, jossa serveriräkki on samassa huoneessa valokuidulla kiinni koneessa, jollakin seuraavan sukupolven systeemeillä, voidaan edes kuvitella tälläistä.

Todellisuudessa ei taas en näe mitään mahdollisuutta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että edes kuvan ja hallinnan jakaminen ei toimi edes LAN-verkossa, ilman että lagi tulee mielestäni pelikelvottomaksi. Niin sitten joku maalailee, että siihen olisi mahdollista liittää kaupanpäälle vielä erillinen suoritusyksikkö, omien latenssiensa kanssa ja kaupanpäälle vielä internetverkkokin. Joten jätetäänkö suosiolla sensaatiomaiset väitteet verkkopalvelimen konsolimaisesta pelattavuudesta omaan arvoonsa?

Sen sijaan, monia oikeita mahdollisuuksiakin tällä tekniikalla tosin olisi. Monet vaikeat, mutta vähemmän ajoituskriittiset laskut voitaisiin esim antaa verkkopalvelimen hoidettavaksi ja oikealla optiomoinnilla siitä voitaisiin saada merkittävääkin suoritushyötyä. Toinen mahdollisuus olisi käyttää palvelin räkkiä "kellarissa" ja sitten hyödyntää sen suoritustehoa esim. tabletilla.

Kommentoi uutista