AfterDawn logo

Microsoft ei onnistunut lyömään läpi Surfacellaan

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
4 kommenttia

Tablettimarkkinat kuohuvat. Applen iPadien kaatamattomalta vaikuttanut voittokulku on kääntymässä pian tappioksi - sikäli kun tappioksi lasketaan alle 50 prosentin markkinaosuus.

Androidilla menee siis hyvin. Googlen järjestelmään perustuvat tabletit ovat saamassa Applesta niskalenkin, mutta entäpä muut? Muilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tietysti Microsoftia ja lähinnä sen Surface-tabletteja, joista oli lupa odottaa jotain suurta.

Hiljattain uutisoimme IDC:n arviosta, jonka perusteella Windows 8 -pohjaiset tabletit eivät onnistuisi saamaan aikaan markkinoilla suurta liikettä. IDC:n mukaan Windows 8 -tabletit saisivat haltuunsa markkinoista vain seitsemän ja puoli prosenttia, minkä ohella Windows RT valloittaisi alle kolme prosenttia kuluttajista. Tämän vuoden loppuun mennessä iOS:n osuudeksi arvellaan jäävän 46 ja Androidin 49 prosenttia - puhutaan siis hieman eri luvuista.

Nyt Bloombergilta kantautuvien (vielä epävirallisten) myyntilukujen valossa voimme todeta, että ainakin toistaiseksi yllä heitetyt arviot vaikuttavat uskottavilta. Nimettömäksi jäävien lähteiden mukaan Microsoft olisi onnistunut myymään ainoastaan 1,5 miljoonaa Surfacea. RT-versiota olisi mennyt lähteiden mukana kaupaksi reilut miljoona kappaletta ja Pro-versioita 400 000.


Myyntiluvut ovat selvästi alhaisemmat kuin oli odotettu. Microsoftin kerrotaan tilanneen noin 3 miljoonaa tablettia ja myynnin odotettiin nousevan loppuvuodesta pelkästään RT-tablettien ostalta kahteen miljoonaan.

Vertailuluvuksi voidaan ottaa kilpailevan omenayhtiön iPad-myynti, joka ylsi vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä noin 23 miljoonaan kappaleeseen.

Yhdeksi Windows-tablettien myyntiä hidastavaksi tekijäksi muiden ohella on arvioitu sovelluskaupan "pieni" valikoima. Microsoft ei ole paljastanut virallisia lukumääriä, mutta RT-tableteille on MetroStore Scannerin omien laskelmien mukaan noin 47 000 sovellusta. iPadille luvuksi kerrotaan 300 000.

4 KOMMENTTIA

perhana1/4

Eli koska microsoft ei saanut myytyä miljoonia surface-tabletteja ensimmäisen vuoden aikana tarkoittaa se sitten sitä että se ei onnistunut lyömään itseään läpi?

ok, no entä montako android-tablettia myytiin ensimmäisen vuoden aikana? ensimmäistä samsung galaxy tabia myytiin ilmeisesti muutamia kymmeniä tuhansia ensimmäisen vuoden aikana... eli voidaanko tästä nyt sitten vetää se johtopäätös että android-tabletit eivät myyneet itseään läpi...?

tataka2/4

joo androidilla meni ics saakka että voittokulku alkoi, mutta windowsin ongelma on vähäinen sovellusten määrä mikä karkoittaa ihmiset varsinkin rt:stä mutta hintojen laskun myötä ja kun tulee bay trail, amd temash ja intel haswell niin ne muuttavat tilanteen täysin.

hannibal_pjv3/4

Tjoo. Tämä on sama tilanne, kuin Nokialla 920:n kanssa. Hieno puhelin, mutta hinnan takia ei takuulla myydä äärettömän suuria määriä. Tässä tarvitaan markkinoille myös keskihintaisia ja edullisia "Surface" laitteita että määrät saadaan nousuun. Ei luxustuotteilla taida kukaan muu kuin Apple myydä isoja määriä ja nyt niilläkin on pienen pientä sakkaamista sen suhteen.
Tämä on kuin katsoisi kuinka paljon myydään 1300 euron ja siitä yli ultrabookkeja... ei kovin monia veikkaan...

DonZQ4/4

Originally posted by perhana:

Eli koska microsoft ei saanut myytyä miljoonia surface-tabletteja ensimmäisen vuoden aikana tarkoittaa se sitten sitä että se ei onnistunut lyömään itseään läpi?

ok, no entä montako android-tablettia myytiin ensimmäisen vuoden aikana? ensimmäistä samsung galaxy tabia myytiin ilmeisesti muutamia kymmeniä tuhansia ensimmäisen vuoden aikana... eli voidaanko tästä nyt sitten vetää se johtopäätös että android-tabletit eivät myyneet itseään läpi...?

Ei lyöny Android-tabletit läpi ekana vuonna, ei lyönyt läpi Surfacekaan. Android-tabletit ovat nyt lyöneet läpi ja Surface (Ja Windows 8) ehkä joskus tulevaisuudessa.

Deduktiivinen päättelysi huvittaa minua.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT