AfterDawn logo

Tablettien korjattavuutta vertailtiin - voittajana Dell, häviäjinä iPadit ja Surface Pro

Sami Koivunen Sami Koivunen
9 kommenttia

Korjauspalveluja tarjoava iFixit teki kattavan vertailun suosituimpien tablettien korjattavuudesta. Tabletit pisteytettiin asteikolla yhdestä kymmeneen sen perusteella, kuinka hyvin ne on koottu muokattavuusnäkökulmasta. Vertailun voitti Dellin XPS 10, jonka avattavuutta, akunvaihdon helppoutta, värikoodattuja ruuveja ja leimattuja johtoja kehuttiin.

iFixit tunnetaan komponenttien ja verkosta löytyvistä kattavista korjausoppaistaan. Yleisimpinä ongelmina iFixit näki tableteissa runkoon sulautetut LCD:t ja lasipaneelit. Dellin XPS 10 -tabletin lisäksi testissä menestyivät muun muassa Amazonin Kindle Fire, Dellin Streak, Motorolan Xoom ja Samsungin Galaxy Tab 2 7.0.

Heikoiten testissä menestyi Microsoftin Surface Pro, jonka rungon avaaminen on jo lähes riskipeliä, sillä kaikki on koottu erittäin tiukasti yhteen. Seuraavaksi heikoimpina testissä olivat edustettuina Applen suositut iPad 2-, iPad 3-, iPad 4- ja iPad Mini -tabletit, joiden pisteitä laskivat erityisesti runsas koossapitävän liiman käyttö. Applen laitteissa moitittiin lisäksi lasin riskiä vahingoittua laitetta purettaessa.

9 KOMMENTTIA

superkick1/9

Tämä on aika typerää. Tavallisista ihmisistä suurin osa ei osaisi korjata tai huoltaa tabletteja vaikka ne olisikin helppo avata. Tuskin suurin osa edes haluaa. Helpompi nämä on hoitaa huollon ja takuun kautta.

kirkanen2/9

Originally posted by superkick:

Tämä on aika typerää. Tavallisista ihmisistä suurin osa ei osaisi korjata tai huoltaa tabletteja vaikka ne olisikin helppo avata. Tuskin suurin osa edes haluaa. Helpompi nämä on hoitaa huollon ja takuun kautta.

Mielestäni helppo korjaaminen on hyvä asia. Tällöin voitaisiin käyttää paikkakunnalta (lähistöltä) löytyviä korjauspalveluita eikä tarvitse lähettää laitetta maailman ääriin, jonka johdosta tuotteen korjausaika (kuljetukset + huolto) voi olla hyvinkin pitkä. Mielummin veisin läheiseen korjauspalveluun ja maksaisin sinne kohtuullisen summan paikalliselle yrittäjälle kuin se, että odottelisin pidempää ja mahdollisesti maksaisin suuremman summan jonnekin muualle. Itse pidän enemmän mahdollisuuksien määrästä kuin pelkästään yhdestä vaihtoehdosta. Myös paikallisen korjauspalvelun tietotaitoa kehitettäisiin sekä ylläpidettäisiin. Paikallinen yrittäjä lisäksi pystyy arvioimaan, että meneekö se takuun piiriin sekä pystyykö laitetta korjaamaan vai pitääkö sen lähettää "tehtaalle" korjattavaksi.

Pihlis123/9

Apple on tietoisesti mennyt tuohon suuntaan että noita ei enään yksinkertaisesti korjata vaan ne vaihdetaan uusiin tietenkin käyttäjän kustannuksella. Se on huono asia.

3rd_party4/9

Originally posted by superkick:

Tämä on aika typerää. Tavallisista ihmisistä suurin osa ei osaisi korjata tai huoltaa tabletteja vaikka ne olisikin helppo avata. Tuskin suurin osa edes haluaa. Helpompi nämä on hoitaa huollon ja takuun kautta.

Ei kyse ole vain korjattavuudesta, vaan myös kierrätettävyydessä. Elektroniikan ympäristövaikutusten kannalta purkamisen helppous on yksi tärkeimpiä asioita. Apple esimerkiksi sai hyvin paljon kritiikkiä aiheesta taannoin (ja ihan syystä). Ihme, että Microsoft on päässyt kuin koira veräjästä.

perhana5/9

Juu... nyt on sitten oikein tutkittu ja todistettu että mitä laadukkaampi laite, sitä vaikeampaa on sen purkaminen vääränlaisilla työkaluilla ja oikeanlaisten varaosien korvaaminen erilaisilla osilla.

Quote:

Points are awarded for upgradability, use of non-proprietary tools for servicing, and component modularity.

Eli jos sillä "paikallisella korjauspalvelulla" ei ole oikeanlaisia työkaluja, eikä kiinnostusta hommata kärähtäneen komponentin tilalla uutta oikeanlaista komponenttia, kannattaa ehkä pitäytyä niissä matkaradioiden korjaamisissa ja jättää kalliiden tablettien korjaaminen ammattiliikkeen vastuulle.

Tässä ifixitin vertailussa olisi ehkä jotain järkeä, jos "tee-se-itse korjattavuuden" rinnalle olisi otettu tärkeämpänä painoarvona laitteen kestävyys, eli

hyvä kestävyys 10 + vaikea korjattavuus 1 = 11 pistettä
heikko kestävyys 1 + helppo korjattavuus 5 = 6 pistettä

Kierrätettävyydessäkin tulee ottaa huomioon laitteen kestävyys, eli heikko laite päätyy kierrätykseen huomattavasti aiemmin kuin kestävä laite, vai mitä veikkaatte kummista päätyy kahden vuoden sisällä suurempi prosenttimäärä kierrätykseen, Dell XPS 10 tableteista, vai Surface Pro tableteista...?

superkick6/9

Originally posted by 3rd_party:

Originally posted by superkick:

Tämä on aika typerää. Tavallisista ihmisistä suurin osa ei osaisi korjata tai huoltaa tabletteja vaikka ne olisikin helppo avata. Tuskin suurin osa edes haluaa. Helpompi nämä on hoitaa huollon ja takuun kautta.

Ei kyse ole vain korjattavuudesta, vaan myös kierrätettävyydessä. Elektroniikan ympäristövaikutusten kannalta purkamisen helppous on yksi tärkeimpiä asioita. Apple esimerkiksi sai hyvin paljon kritiikkiä aiheesta taannoin (ja ihan syystä). Ihme, että Microsoft on päässyt kuin koira veräjästä.

Silti uutisessa puhutaan nimeonomaan korjattavuudesta ja oletetaan että kyse on käyttäjien ongelmasta. Laitteita kierrätettäessä purkamismenetelmät ovat myös täysin erilaiset. Ja yllättäen huomiota haetaan ottamalla microsoft silmätikuksi vaikka apple ja kumppanit eivät ole yhtään sen "parempia".

3rd_party7/9

Originally posted by perhana:

Juu... nyt on sitten oikein tutkittu ja todistettu että mitä laadukkaampi laite, sitä vaikeampaa on sen purkaminen vääränlaisilla työkaluilla ja oikeanlaisten varaosien korvaaminen erilaisilla osilla.

Quote:

Points are awarded for upgradability, use of non-proprietary tools for servicing, and component modularity.


Aika mielenkiintoisesti (=täydellisen väärin) suomennettu. Ensinnäkään non-proprietary ei tarkoita vääränlaista työkalua, vaan työkalua, jota ei tarvitse lisensoida sen mallisuojan/patentin omistavalta yritykseltä. Eli siis toisinsanoen sitä, että Surface tjm. voi purkaa ilman, että täytyy ostaa MS:n Surface-työkalusettiä hintaan 100 000€.

Toisekseen modulaarisuus ei liity millään tavalla väärien osien käyttöön, vaan siihen että laite jakautuu järkeviin kokonaisuuksiin, jotka on mahdollista vaihtaa ilman että koko laitetta täytyy purkaa atomeiksi. Siis esim. sitä, että akun voi vaihtaa ilman, että emolevyn juotoksia täytyy purkaa ja ilman, että samassa täytyy vaihtaa koko takakansi jne.

Quote:

Kierrätettävyydessäkin tulee ottaa huomioon laitteen kestävyys, eli heikko laite päätyy kierrätykseen huomattavasti aiemmin kuin kestävä laite

Kierrätettävyyden ohella kestävyys on toki tärkeä asia, mutta tosiasia kuitenkin on, että kuluttajaelektroniikka menee yleensä vaihtoon kauan ennen kuin se saavuttaa teknisen käyttöikänsä päätepisteen. Näin ollen rajoittava tekijä on nimen omaan kierrätettävyys, ei niinkään käyttöikä.

Jos kiinnostaa, niin täältä löytyy tarkemmin monta sataa sivua tekstiä purettavuuden merkityksestä elektroniikan ympäristövaikutusten kannalta: http://lct.jrc.ec.europa.eu/assessment/assessment/projects#d

Originally posted by superkick:

Silti uutisessa puhutaan nimeonomaan korjattavuudesta ja oletetaan että kyse on käyttäjien ongelmasta. Laitteita kierrätettäessä purkamismenetelmät ovat myös täysin erilaiset.

Se, että uutisessa puhutaan korjattavuudessa ei silti poista sitä tosiasiaa, että samat tekijät määräävät molempien prosessien onnistumisen. Ja laitteiden kierrätettävyydessä purkamisprosessit ovat suurelta osin yhteneväiset, ainakin mikäli kierrätys on tarkoitus tehdä tehokkaasti. Elektroniikan kierrätettävyyden tärkein yksittäinen mittari on nimenomaan purkamisen helppous (kts. aiempi linkki) juurikin siitä syystä, että tehokas purkaminen edellyttää manuaalista erottelua.

Toisaalta, elektroniikasta suuri osa päätyy edelleen Afrikkaan tai muihin kolmannen maailman maihin purettaviksi, joissa työmenetelmät vastaavat lähes yksi yhteen niitä, mitä iFixit testeissään painottaa.

Quote:

Ja yllättäen huomiota haetaan ottamalla microsoft silmätikuksi vaikka apple ja kumppanit eivät ole yhtään sen "parempia".

Höllää vähän hei foliohattua. Tämän uutisen otsikko on "Tablettien korjattavuutta vertailtiin - voittajana Dell, häviäjinä iPadit ja Surface Pro". iFixitin listalta Surface RT löytyy ennen suurinta osaa iPadeista. Surface Pro on viimeinen, mutta uutinen ei silti ratsasta sen huonolla menestyksellä.

zamppa638/9

Originally posted by superkick:

Tämä on aika typerää. Tavallisista ihmisistä suurin osa ei osaisi korjata tai huoltaa tabletteja vaikka ne olisikin helppo avata. Tuskin suurin osa edes haluaa. Helpompi nämä on hoitaa huollon ja takuun kautta.

Eiköhän kysymys ollut siitä että korjattavuus tehty jotakuinkin mahdottomaksi isossa osassa koneita ammattikorjaajillekin; tarkoitus että enemmistö ostaisi uutta konetta. Korjaustestaus kirjoituksen mukaan tehty ammatti-ihmisten toimesta.

mcmopo9/9

Itse ainakin pidän tabletissa tärkeäna että akun voi vaihtaa. Ja vaikka suurin osa ei osaa tehdä laitteelle mitään niin niitä jotka osaavat on myös miljoonia. Kiinasta tilatus osat on vain murto-osa mitä virallisessa huollossa pyydetään.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT