Khronos julkaisi OpenGL 4.3 -spesifikaatiot

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (1)

Khronos julkaisi OpenGL 4.3 -spesifikaatiot
OpenGL-grafiikkarajapinta on yrittänyt kuroa umpeen Microsoftin Direct3D:n etumatkaa viime vuosina, ja siitä vastaava Khronos Group on nyt julkistanut uusimmat OpenGL 4.3 -spesifikaatiot.

OpenGL 4.3 on kehitetty kehittäjiltä saadun palautteen perusteella ja on edelleen rojaltivapaa API 2D- ja 3D-grafiikoiden koodaukseen. Versio 4.3 tuo mukanaan uusia ominaisuuksia ja hyödyntää entistä paremmin uusia näytönohjaimia ja niiden tuomia uudistuksia. Suurimpana uudistuksena OpenGL 4.3:ssa on Compute Shader -tuki, joka mahdollistaa entistä paremman laskentakäytön OpenGL-ajureilla. Khronoksella on toki tarjolla myös OpenCL pelkkään laskentakäyttöön, mutta Compute Shader -tuki tarjoaa enemmän joustavuutta pelien osalta.

Tällä hetkellä ainoa OpenGL:ää tukeva AAA-peli on id Tech 5 -moottoria käyttävä Rage, mutta myös Valve aikoo portata Source-moottorinsa Linuxille OpenGL-rajapinnalla.

OpenGL 4.3:n tarkemmat tiedot löytyvät täältä, ja Nvidia on jo ehtinyt julkaista ensimmäiset OpenGL 4.3 -ajurit.

1 kommentti

hannibal_pjv
Tjaa... tulisikohan ulos joltain ohjelmointitalolta uusi tätä uudempaa rajapintaa käyttävä pelimoottori. Olisi luultavasti ainut toivo siitä, että Linux alustoillakin alkaisi näkyä kunnon graffalla varustettuja pelejä.
Olisi terveellistä kilpailulle, jos DX:lle olisi vaihtoehtoja/vaihtoehto...

Kommentoi uutista