Left 4 Dead 2 on nopeampi Linuxilla

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (7)

Left 4 Dead 2 on nopeampi Linuxilla
Valve julkisti vastikään aikeensa portata lisää pelejä Linuxille, ja ensimmäisenä vuorossa on Left 4 Dead 2. Uusimman blogipostauksen mukaan Linuxin OpenGL-versio pelistä on saatu pyörimään nopeammin kuin nykyinen Windowsin D3D-versio.

Valve testasi peliä Core i7-3930K -suorittimella ja GTX 680 -näytönohjaimella 64-bittisessä Windows 7 -käyttöjärjestelmässä sekä 32-bittisellä Ubuntu 12.04:lla. Alkuperäinen Linux-versio pyöri vain 6 FPS:n nopeudella, mikä on yleensä normaalia portatessa peli alustalta toiselle.

Kehittäjät saivat kuitenkin optimoitua L4D2:n Linuxin ytimelle ja OpenGL-ajureille, ja lopputuloksena se pyöri 315 FPS:n nopeudella. Windows-version suorituskyky oli vastaavasti 270 FPS. Blogin mukaan Linuxin OpenGL-rajapinnan tapa käsitellä dataa on hieman nopeampi kuin Direct3D:n.

7 kommenttia

Teknotuuletin
Noniin! Ubuntusta tulevaisuuden pelialusta! ei tarvitse enää Windows monopolia katsella.
jartar
Onhan se ihan hemmetin viisasta verrata OpenGl ja D3D suorituskykyä keskenään kun pelin kuvanlaatu eri rajapinnalla voi poiketa merkittävästi.

Toki uutisesta käy ilmi että Windowsin Opengl suorituskyky oli 303,4 FPS. Ei vaan tähän uutiseen "muistettu" laittaa sitä. Mutta joo, hyvä suoritus Linuxilta joka tapaukessa ja moni Linuxin ystävä on varmasti erittäin tyytyväinen nykyiseen Valven toimintaan...

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

Aeroxz
Jes, ei tarvii siirtyä Windows 8-järjestelmään.
rmCowboy
Originally posted by jartar:
Onhan se ihan hemmetin viisasta verrata OpenGl ja D3D suorituskykyä keskenään kun pelin kuvanlaatu eri rajapinnalla voi poiketa merkittävästi.
Valve vastailee kommentteihin, joista yhdessä kysyttiin/epäiltiin samaa niinkuin sinä. Valven vastaus:

Quote:
The Linux version of Left 4 Dead 2 has all graphical features enabled. Obviously, there are still some bugs we are working on but overall, the stability and quality of the rendering is on par with the Windows version.
DragoonJ
Tästä on vielä pitkä matka siihen että isosta osasta pelejä tulisi Linux versioita. Suunta on kuitenkin hyvä kaikkien kannalta sillä valinnan varaa ei juuri ole ollut.

Kauhukuormaaja

robsku
Originally posted by jartar:
Onhan se ihan hemmetin viisasta verrata OpenGl ja D3D suorituskykyä keskenään kun pelin kuvanlaatu eri rajapinnalla voi poiketa merkittävästi.
Aika hankala D3D:llä verrata linuxilla, mutta onhan OpenGL toki nopeampi ja kauniimpi (kunhan sitä osaa hyödyntää).

Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

jartar
Originally posted by robsku:
Aika hankala D3D:llä verrata linuxilla, mutta onhan OpenGL toki nopeampi ja kauniimpi (kunhan sitä osaa hyödyntää).

Ollaanpa sitä vitsikkäitä. Kun tuloksia täällä uutisoidaan niin miten olisi että kerrottaisiin vertailutulokset Windows OpenGL vs. Linux Opengl. No rmCowboy jo laittoi juttua missä kerrottiin että molemmilla rajapinnoilla kuvanlaatu suunnilleen sama.

Jokainen voi olla omaa mieltä eri rajapintojen hyvyydestä ja paremmuuksista. OpenGL toki Linux käyttäjille se paras vaihtoehto automaattisti. Muuten en hirveästi lähtisi hehkuttamaan OpenGL rajapintaa
http://www.tomshardware.com/news/john-C...Doom,12372.html


Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

Kommentoi uutista