AfterDawn logo

Square Enix: seuraavan sukupolven konsolit tarvitsevat paljon muistia

Panu Roivas Panu Roivas

Square Enix on Epicin ohella ollut eturintamassa esittelemässä seuraavan sukupolven grafiikkamoottoriaan. Ongelmana on kuitenkin Sony ja Microsoft, joiden pitäisi vielä julkaista konsolit, jotka pystyisivät oikeasti pyörittämään demottuja grafiikkaominaisuuksia. Tätä varten Square Enix kehottaa konsolivalmistajia olemaan kursailematta muistin suhteen tällä kertaa.

Nykyisen konsolisukupolven suurimpia ongelmia pelinkehittäjien kannalta lienee niiden rajallinen muistimäärä. Siinä missä PC-puolella näytönohjaimissa on jo 2-3 Gt muistia, Xbox 360 ja Sony joutuvat tyytymään noin kymmenesosaan.


Square Enix esitteli vastikään Luminous Enginellä tehtyä Agni's Philosophy -demoa, jota pyöritettiin yhden GeForce GTX 680:n voimin. Jotta samat grafiikat saataisiin myös Playstation 4:lle tai Xbox 720:lle, Sonyn ja Microsoftin on mahdutettava konsoleihinsa paljon muistia. Todennäköisesti kumpikaan yritys ei ole kuitenkaan erityisen hanakka antamaan pelikehittäjille pelivaraa, sillä konsolien suurilla tuotantomäärillä muistikapasiteetin vaikutus valmistuskustannuksiin on merkittävä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT