Nvidia GeForce Grid: pelipilvi Kepler-näytönohjaimilla

Kirjoittaja Panu Roivas,

Nvidia GeForce Grid: pelipilvi Kepler-näytönohjaimilla
Nvidia julkisti eilen pidetyssä Nvidia GPU Technology Conference (GTC) -tapahtumassa GeForce Grid -pilvipelialustan. Alustan tarkoituksena on streamata AAA-pelejä laitteille ilman nykyisiä ratkaisuja vaivaavaa lagia.

Onliven ja Gaikain kaltaiset stream-pelipalvelut on pitkään nähty mahdolliseksi uhkaksi pelikonsoleille, mutta niiden suurimpana ongelmana on ollut hitaista verkkoyhteyksista ja palvelimista johtuva viive pelikuvassa. Kepler-näytönohjaimilla varustettu GeForce Grid pystyy Nvidian mukaan puolittamaan pelipilvipalvelimen tehonkulutuksen ja pakkaamaan jopa kahdeksan pelistreamia yhtä aikaa. Tämän ansiosta Nvidian palvelimet pystyvät joustavasti ylläpitämään miljoonia käynnissä olevia pelisessioita.



GeForce Gridin ytiminä toimii GTX 680 -näytönohjaimesta tutut GK104-piirit. Nvidian GeForce Grid -prosessoreissa on kaksi GK104-piiriä, eli yhteensä 3072 CUDA-ydintä, sekä 8 Gt muistia. Käytännössä Nvidia siis renderöi raskaat pelit pilvessä ja pakkaavat ne Kepler-näytönohjaimilla ja videostreami lähetetään pelaajan koneelle.



GTC-tapahtumassa Nvidia ja pelipalvelu Gaikai demosivat virtuaalista pelikonsolia, joka koostui LG:n 3D-televisiosta Gaikai-sovelluksellla yhdistettynä GeForce Grid -palvelimeen, joka sijaitsi 10 mailin päässä. Tuloksena oli verrattain viiveetöntä pelaamista pelkän ethernet-kaapelin ja televisioon kytketyn USB-peliohjaimen voimin.



Nvidia uskoo pystyvänsä leikkaamaan jopa 100 ms nykyisestä latenssitasosta, ja parhaimmillaan tarjoamaan jopa viiveettömämmän kokemuksen kuin kotikonsolilla. Tämän väitteen taustalla on nykyisten konsolien ikä ja rajoitteet, sillä monet konsolipelit taistelevat pitääkseen edes 30 FPS ruudunpäivitysnopeuden, siinä missä GeForce Grid pystyy teoriassa lähettämään 60 FPS streamia ongelmitta. Lisäksi kehyspuskuri voidaan jättää kokonaan väliin, mikä vähentää laitteiston tuomaa latenssia.

Kommentoi uutista