AfterDawn logo

Testi: näytönohjaimen muistinkäyttö Surround- ja 3D-käytössä

Panu Roivas Panu Roivas

Kanadalainen Hardware Canucks on julkaissut mielenkiintoisen artikkelin Nvidian näytönohjainten muistinkäytöstä kolmen näytön Surround-kokooonpanolla ja 3D Visionilla.

Tällä hetkellä näytönohjainmarkkinoita hallitsevat 1 Gt muistilla varustetut näytönohjaimet, mutta kuinka paljon muistia tarvitaan 3D-pelaamiseen tai kolmen näytön resoluutiolle? Molemmat skenaariot alkavat olla enenevimmissä määrin saatavilla kohtuulliseen hintaan, toisin kuin esimerkiksi yli tuhannen euron 30" näytöt.

Hardware Canucks testasi pelejä kahdella 3 Gt GTX 580 -kortilla sekä uusilla 2,5 Gt GTX 570 -korteilla. Loppupäätelmän mukaan moni tämänhetkisistä peleistä ei hyödy tuplatuista muisteista edes korkeilla resoluutioilla, ja ylimääräisen muistin tuoma latenssi itse asiassa heikentää suorituskykyä. Sen sijaan esimerkkejä muistisyöpöistä peleistä olivat Crysis 2, Shogun: Total War sekä Metro 2033. Myös uuden Battlefield 3 -pelin kerrotaan syövän lähes kaiken tarjolla olevan VRAM-muistin. Näyttää kuitenkin siltä, että 2 Gt tai enemmän muistia näytönohjaimessa on edelleen hyödyllistä vain hyvin korkeilla resoluutioilla ja anti-aliasointiasetuksilla.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT