Uusi SMAA-antialiasointi karkoittaa terävät reunat peleistä

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (3)

Uusi SMAA-antialiasointi karkoittaa terävät reunat peleistä
Viime aikoina peleissä yleistyneet MLAA ja FXAA -jälkiprosessointitekniikat ovat olleet lupaavia ratkaisuja antialiasoinnin suorituskykyongelmiin, mutta niiden laatu ei ole kuitenkaan ole kaikissa tapauksissa ollut riittävä. Uusimpana yrittäjänä SMAA lupaa tuoda asiaan korjauksen.

Omaa MLAA-toteutustaankin kehitellyt Jorgé Jimenez on jatkokehittelemässä uutta SMAA Enhanced Subpixel Morphological Antialiasing -tekniikkaa, joka alustavien tulosten mukaan tarjoaisi jopa 16x SSAA -laadun MLAA:n nopeudella. Väite on melkoinen, ottaen huomioon että 16x Super Sampling Antialiasing -tekniikka on erittäin raskas näytönohjaimelle, kun taas SMAA:n laskemisessa kestäisi näytönohjaimelta vain noin 1 ms 1080p -resoluutiolla.



SMAA on vielä kehitysasteella, mutta se on ehditty jo lisätä ainakin Elder Scrolls: Oblivionin OBGE-grafiikkamodiin. SMAA:sta kiinnostuneet voivat löytää lisää tietoa aiheesta julkaistusta raportista (PDF), jossa käydään läpi tekniikan yksityiskohdat. Lisäksi tarjolla on myös SMAA v2.4 lähdekoodi.


DICE Frostbite 2.0 -pelimoottori antialiasoituna SMAA:lla

3 kommenttia

RekookeR
Vaatiiko tuo tukea näyttikseltä?

-Reko

Thor1993
Melkosen kovat on poikain lupaukset.
Agent_007
Originally posted by RekookeR:
Vaatiiko tuo tukea näyttikseltä?

Verteksi- ja pikselivarjostimilla tuo on toteutettu, ja lähdekoodin perusteella vaatimuksena on Shader Model 3.0:aa tukeva näyttis, eli toimii Radeon HD 2000 -sarjalla ja uudemmilla sekä GeForce 6000-sarjalla ja uudemmilla. Laatuasetuksia on 4 kappaletta, joista tuo LOW toiminee hitaammillakin näyttiksillä käyttökelpoisesti.

Kommentoi uutista