Imagination Technologies suunnittelemassa ray tracing -näytönohjainta?

Kirjoittaja Panu Roivas, | Kommentteja (1)

Imagination Technologies suunnittelemassa ray tracing -näytönohjainta?
Huhujen mukaan Imagination Technologies, joka on parhaiten tunnettu PowerVR-grafiikkapiireistään, olisi aikeissa tuoda markkinoille astetta tehokkaampi näytönohjain, joka kykenisi reaaliaikaiseen ray tracing -piirtoon.

Ray tracing, tai säteenseuranta, on tekniikka jolla kuva piirretään seuraamalla valonsäteiden heijaustumista pinnasta toiseen. Sitä on pitkään pidetty liian raskaana ollakseen käytännöllinen reaaliaikaisissa peleissä, ja muun muassa Intel on demonnut omilla Larrabee-korteillaan ray tracingilla toteutettua peliä. Intel ei kuitenkaan koskaan saanut Larrabeetä toimimaan riittävän hyvin että se olisi voinut todella kilpailla AMD:n ja Nvidian näytönohjainten kanssa.

Imagination Technologies osti viime vuonna grafiikkayritys Causticin, joka erikoistui ray tracing -grafiikkapiirien valmistukseen. Yritys valmisti ray tracing -piirtoa kiihdyttävää CausticOne-lisäkorttia, joka ei itsessään sisältänyt muuta toiminnallisuutta ray tracing -laskennan nopeuttamisen lisäksi. Jos huhut pitävät paikkansa, Imagination olisi yhdistämässä Causticin ray tracing -ominaisuudet ja Imaginationin oman PowerVR-grafiikkapiirin ja luomassa PowerVR RTX -nimellä kulkevan näytönohjaimen, joka kykenisi pelikelpoiseen ray tracing -kiihdytykseen Causticin kehittämän OpenRL API:n kautta.

Imaginationin on tarkoitus tuoda oma ray tracing näytönohjain ensimmäisenä PC:lle lisäkorttina erillisnäytönohjaimen muodossa, mutta ennen pitkää mahduttaa sama toiminnallisuus mobiilipiireihin. Nähtäväksi jää kuinka pitkään Imaginationilla kestää teknologian markkinoille tuomisessa, ja miten AMD ja Nvidia suhtautuvat ray tracing -teknologian tuloon. Imagination on kuitenkin yksi harvoista olemassa olevista yrityksistä jolla saattaa olla riittävät resurssit ja tietotaito luoda uusi kilpailukykyinen näytönohjain, ja sen ajamasta OpenRL:stä saattaisi kehittyä standardi ray tracing -käytössä. Paljon on kuitenkin tapahduttava ennen kuin ray tracing syrjäyttää vallalla olevat ratkaisut.

1 kommentti

xxwavx112
Mielenkiintoista.

2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit

Kommentoi uutista