Uusi Nintendo toimii AMD:n näytönohjaimella ja IBM:n prosessorilla

Kirjoittaja Teemu Laitila, | Kommentteja (4)

Uusi Nintendo toimii AMD:n näytönohjaimella ja IBM:n prosessorilla
AMD ja IBM ovat vahvistaneet, että Nintendon eilen julkaisema seuraavan sukupolven pelikonsoli Nintendo Wii U perustuu AMD:n näytönohjaimeen ja IBM:n prosessoriin. Xbit Labsin mukaan yhtiöt eivät kuitenkaan paljastaneet käytettyjen komponenttien tarkempia tietoja. Nintendo on tehnyt yhteistyötä AMD:n ja IBM:n kanssa jo Gamecube-konsolin julkaisusta lähtien.

AMD:n mukaan Wii U perustuu Nintendon tarpeisiin muokattuun Radeon HD -ohjaimeen, joka tukee teräväpiirtografiikkaa, videokiihdytystä ja videotoistoa sekä useaa samanaikaista näyttöä. AMD ei paljastanut, tukeeko näytönohjain DirectX 11 -rajapinnan efektejä. Xbit Labsin tietojen mukaan kyseessä olisi kuitenkin DX10-rajapintaa tukeva HD 4000 -sarjan arkkitehtuuriin perustuva ohjain.

IBM:n prosessori on puolestaan uusi moniydinmalli, joka IBM:n sanojen mukaan perustuu energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja uusimpaan tekniikkaan. Prosessorit valmistetaan 45 nm valmistustekniikalla eikä ytimien määrästä tai kellotaajuuksista ole tarkempaa tietoa.

4 kommenttia

Thor1993
Ihmeen vanhaa tekniikkaa väittäs näyttiksen olevan..
..Andy..
Originally posted by Thor1993:
Ihmeen vanhaa tekniikkaa väittäs näyttiksen olevan..
mieti nyt jos ne käyttäis uusinta niin siitä tulis ihan saatanan kallis.
Thor1993
@2 Ehkä noinkin, mutta kyllähän uudemmillaki eli 5k ja 6k sarjoilla voi halpoja tehä. Muutenkin niissä on paljon pienempi virrankulutus => ne lämpenee vähemmän => hiljasempia. Toki voi olla, että 4k sarjan tekniikalla saadaan selvästikki halvempi, mutta toivottavasti se ei johda äänekkäämpiin tuulettimiin..

Eriol
Kyseessä on kuitenkin loppupeleissä custom-piiri, joka vain pohjautuu rv770-piiriin ja sen VLIW5-arkkitehtuuriin. Se varmasti valmistetaan pienemmällä prosessilla kuin 4000-sarja ja mukaan ympätään mm. edram-muistia. Konsolissa piiristä voidaan ottaa paljon enemmän tehoja irti kun ei käytetä DirectX-rajapintaa. Toki olisi konsoliin varmasti saanut tehokkaammankin näytönohjaimen, mutta luultavasti kustannustekijät on tärkeämmät. Lisäksi Nintendo on konsolivalmistajista ehkä haluttomin panostamaan pelkkänä raakaan suorituskykyyn konsolissaan..

Kommentoi uutista