Uusi Nintendo toimii AMD:n näytönohjaimella ja IBM:n prosessorilla

Kirjoittaja Teemu Laitila, | Kommentteja (4)

Uusi Nintendo toimii AMD:n näytönohjaimella ja IBM:n prosessorilla
AMD ja IBM ovat vahvistaneet, että Nintendon eilen julkaisema seuraavan sukupolven pelikonsoli Nintendo Wii U perustuu AMD:n näytönohjaimeen ja IBM:n prosessoriin. Xbit Labsin mukaan yhtiöt eivät kuitenkaan paljastaneet käytettyjen komponenttien tarkempia tietoja. Nintendo on tehnyt yhteistyötä AMD:n ja IBM:n kanssa jo Gamecube-konsolin julkaisusta lähtien.

AMD:n mukaan Wii U perustuu Nintendon tarpeisiin muokattuun Radeon HD -ohjaimeen, joka tukee teräväpiirtografiikkaa, videokiihdytystä ja videotoistoa sekä useaa samanaikaista näyttöä. AMD ei paljastanut, tukeeko näytönohjain DirectX 11 -rajapinnan efektejä. Xbit Labsin tietojen mukaan kyseessä olisi kuitenkin DX10-rajapintaa tukeva HD 4000 -sarjan arkkitehtuuriin perustuva ohjain.

IBM:n prosessori on puolestaan uusi moniydinmalli, joka IBM:n sanojen mukaan perustuu energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja uusimpaan tekniikkaan. Prosessorit valmistetaan 45 nm valmistustekniikalla eikä ytimien määrästä tai kellotaajuuksista ole tarkempaa tietoa.

4 kommenttia

Thor1993
Ihmeen vanhaa tekniikkaa väittäs näyttiksen olevan..
..Andy..
Originally posted by Thor1993:
Ihmeen vanhaa tekniikkaa väittäs näyttiksen olevan..
mieti nyt jos ne käyttäis uusinta niin siitä tulis ihan saatanan kallis.
Thor1993
@2 Ehkä noinkin, mutta kyllähän uudemmillaki eli 5k ja 6k sarjoilla voi halpoja tehä. Muutenkin niissä on paljon pienempi virrankulutus => ne lämpenee vähemmän => hiljasempia. Toki voi olla, että 4k sarjan tekniikalla saadaan selvästikki halvempi, mutta toivottavasti se ei johda äänekkäämpiin tuulettimiin..

Eriol
Kyseessä on kuitenkin loppupeleissä custom-piiri, joka vain pohjautuu rv770-piiriin ja sen VLIW5-arkkitehtuuriin. Se varmasti valmistetaan pienemmällä prosessilla kuin 4000-sarja ja mukaan ympätään mm. edram-muistia. Konsolissa piiristä voidaan ottaa paljon enemmän tehoja irti kun ei käytetä DirectX-rajapintaa. Toki olisi konsoliin varmasti saanut tehokkaammankin näytönohjaimen, mutta luultavasti kustannustekijät on tärkeämmät. Lisäksi Nintendo on konsolivalmistajista ehkä haluttomin panostamaan pelkkänä raakaan suorituskykyyn konsolissaan..

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Uusin viesti Keskustelualue
Edullinen peliläppäri 3 13.5.2017 19:24 Kannettavat tietokoneet
Pakattujen tiedostojen indeksointi. 1 13.4.2017 10:14 Windows 7
Bioshock pelit 1 ja 2 kaatavat koneen 3 31.1.2017 18:34 PC-pelit
Lisää... | Kirjoita uusi viesti keskustelualueille