Samsung esitteli 2560x1600 pikselin tarkkuudella toimivaa 10 tuuman näyttöä

Kirjoittaja Teemu Laitila, | Kommentteja (8)

Samsung esitteli 2560x1600 pikselin tarkkuudella toimivaa 10 tuuman näyttöä
Samsung on kehittänyt uutta näyttötekniikkaa, jolla yhtiön sanojen mukaan voidaan rakentaa 10 tuuman kokoisia näyttöjä, jotka toimivat jopa 2560x1600 pikselin tarkkuudella. Mitattuna pisteinä neliötuumaa kohti (DPI), Samsungin uusi tekniikka saavuttaa suurin piirtein saman tarkkuuden kuin Applen iPhone 4 -puhelimesta löytyvä niin kutsuttu Retina Display. Samsungin tekniikalla voidaan kuitenkin valmistaa näyttöjä huomattavasti suuremmassa mittakaavassa, mikä mahdollistaa niiden käyttämisen esimerkiksi tableteissa.

Samsungin ja Nouvoyancen yhteistyössä kehittämä LCD-näyttö esittää kuvat PenTile-tekniikalla, jota on käytetty jo muutamissa aiemmissa mobiilinäytöissä kuten Samsungin Galasy S -puhelimen näytössä. Uuden tekniikan etuina ovat tarkkuuden ja suuren koon lisäksi normaaleita LCD-näyttöjä pienempi virrankulutus, mutta ilman vähennystä näytön valovoimaisuudessa.

Samsungin mukaan paneeli tarjoaa 300 cd/m2 luminanssin, mutta se kuluttaa silti 40 prosenttia vähemmän tehoa vanhanmallisiin LCD-näyttöihin verrattuna. Paneeli kykenee lisäksi esittämään laajan skaalan värejä saavuttaen jopa 72 prosenttia RGB-väriavaruudesta verratuna aiempaan noin 55 prosentin väriskaalaan.

Uuteen tekniikkaan perustuvia näyttöjä tullaan näkemään markkinoilla vielä tämän vuoden puolella.

8 kommenttia

Thor1993
Tällane alkaa jo vaatii tablettien näyttiksiltä aika suorituksia : D
squi
Originally posted by Thor1993:
Tällane alkaa jo vaatii tablettien näyttiksiltä aika suorituksia : D
Totta kyllä. Putoaa FPS:t aika rankasti, jos nykyohjaimilla yrittää tuollaisella näytöllä jotain pelata.
Tnoi
Tälläne alkaa jo vaatii ihmisen silmiltä aika suorituksia että huomaa eron nykyisiin näyttöihin.. Tietty jos kolmen suurennuslasin läpi katsoo sitä niin kai se on joidenkin meielestä kivaa kun siellä on enemmän pikseleitä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13. toukokuu, 2011 @ 14:23
ArttuH5N1
"Liian alhanen reso, ihan surkee".
Eriol
Vielä kun saisi saman resoluution edes 24" näyttöihin
Diazzi
Originally posted by Tnoi:
Tälläne alkaa jo vaatii ihmisen silmiltä aika suorituksia että huomaa eron nykyisiin näyttöihin.. Tietty jos kolmen suurennuslasin läpi katsoo sitä niin kai se on joidenkin meielestä kivaa kun siellä on enemmän pikseleitä.
Oikeastiko ajattelet noin?

Ei tullut mieleen, että esimerkiksi antialisointi muuttuu tuollaisen näytön myötä täysin turhaksi?
roponen
Originally posted by Tnoi:
Tälläne alkaa jo vaatii ihmisen silmiltä aika suorituksia että huomaa eron nykyisiin näyttöihin.. Tietty jos kolmen suurennuslasin läpi katsoo sitä niin kai se on joidenkin meielestä kivaa kun siellä on enemmän pikseleitä.
No kyllä niitä pikseleitä hiukan enemmän saisi iPadissa olla. Nettiä surffaillessa voi joskus tulla vastaan niin pientä tekstiä että (puhumattakaan rumasta sottaisuudesta) se saattaa olla aika liki lukukelvotonta. Pinch to Zoom on toki hieno homma mutta vielä hienompaa on jos sitä ei tarvitse tehdä.

Itsekin olen arvellut että korkeampaa resoluutiota olisi mahdoton päivittää tuollaisella pikkulätkällä edes siedettävällä taajuudella, mutta yllätyin kyllä melkoisesti kun koitin iPad 2:lla Real Racing 2:sta Full HD telkkariin kytkettynä. Resoluutio on 1920x1080 ja peli pyörii kyllä erittäin sulavasti. Tietenkään se ei mikään Gran Turismo 5 ole graafisesti, lähinnä muistuttaa jotain PS2 tason pelejä detailin määrältään, mutta varsin asiallinen tekele kun ottaa huomioon millä se pyörii.
sidrend
Aikamoinen näyttö alkaa tuo jo oleen, pieniä pikseleitä :P

Define R4 / Asus Z87-A / i5-4670k / Crucial 2x4gb / GTX660 / RX-5300 / 2x F3 1TB / Crucial M4 / Eizo FS2333 / Mionix Naos 7000 / Sidewinder X4 / STR-DH520 + Cambridge Audio Minx Min 10 x5 + Boston Soundware XS Sub / Corsair Vengeance 1500 / Superlux HD330 & HD681B / G27 / PS3 / X360S

Kommentoi uutista