AMD: DirectX esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle

Kirjoittaja Teemu Laitila, | Kommentteja (2)

AMD: DirectX esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle
AMD pitää Microsoftin DirectX-rajapintaa esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle. Yhtiön grafiikkaosaston kehittäjäsuhteiden johtajan Richard Huddyn Bit-tech-sivustolle antamat kommentit ovat täysin ristiriidassa Id Softwaren perustajan John Carmacin aiemmin esittämien mielipiteiden kanssa. Carmacin mielestä DirectX on tällä hetkellä alan innovatiivisin tekniikka, mutta Huddyn mukaan useat kehittäjät toivovat pääsevänsä eroon liikaa resursseja tuhlaavasta rajapinnasta.

Esimerkkinä DirextX:n heikosta tehosta Huddy mainitsee nykyisten PC- ja konsolipelien grafiikoiden saman tason.

"Vaikka meillä on usein kymmenen kertaa enemmän laskentatehoa PC:ssä kuin löytyy nykyisen sukupolven konsoleista, pelien ulkoasu ei ole silti kymmenen kertaa parempi PC:llä. Tämä johtuu suurelta osin DirectX:n vaikutuksesta", perustelee Huddy Bit-techille.

Huddyn mukaan kehittäjät haluaisivat päästä käsiksi näytönohjainten ja prosessoreiden todellisiin tehoihin ohjelmoimalla pelinsä hyödyntämään raudan tarjoamia mahdollisuuksia. Rautatason peliohjelmoinnilla saataisiin epäilemättä huomattavia lisätehoja irti nykyisistäkin laitteista, kuten konsoleiden tietyille komponenteille optimoidut pelit osoittavat.
Toisaalta DirectX:n laitteiston abstrahoiva sovelluskerros varmistaa pelien yhteensopivuuden eri valmistajien komponenttien välillä sekä tarjoaa käyttäjille yhteensopivuutta myös laitesukupolvien välillä.

2 kommenttia

jartar
Uskomatonta roskaa AMD:ltä. Ensinnäkin nykypelien ulkoasuun vaikuttaa erittäin paljon se että suuri osa nykypeleistä kehitetään konsolien ehdoilla jonka jälkeen ne käännetään PC:lle. Ilman "konsoliriippaa" pelit olisivat ihan erinäköisiä.

Toisekseen rautatason ohjelmoinnin hyödyt ovat olleet tiedossa jo kauan aikaa mutta se vaan ei onnistu PC-puolella. Jollekkin tietylle raudalla spesifioitu ohjelmointi romuttaisi koko PC:n idean. Sekä ihan oikeasti, olisiko se hyvä idea optimoida vaikka peli Intel 2600 prossulle, nVidia GTX 460 näyttikselle ja neljän gigan keskusmuistille? Se olisi nimittäin ihan sama millaista AMD näyttistä tai prossua tunkisi tuollaiseen kokoonpanoon niin eihän se peli toimisi. Ominaisuudet ei vaan riittäisi.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21. maaliskuu, 2011 @ 13:29

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

pertsavk
Ongelma poistuu jos pelinkehittäjät alkavat tukea satasella OpenGL:ää. Mäkkimiehetkin tykkäisivät. Ja linuxhörhöt. Saataisiin kaikki PC-pelien kehittäjät yhdeksi suureksi, onnelliseksi perheeksi ja loppuisi se yhden käyttiksen ylivalta. Uskaltaisin sitten itsekin asentaa Ubuntun kotikoneeseen :)

Kommentoi uutista