AUO:lta kuvakulmasta riippumaton autostereoskooppinen 3D-paneeli

Kirjoittaja Manu Pitkänen, | Kommentteja (1)

AUO:lta kuvakulmasta riippumaton autostereoskooppinen 3D-paneeli
TFT-LCD-paneeleiden tutkimus- ja kehitystyöhön erikoistunut taiwanilainen AU Optronics (AUO) on kehittänyt maailman ensimmäinen ilman laseja toimivan 3D-paneelin, joka on täysin riippumaton katselukulmasta.

Autostereoskooppinen eli ilman erillisiä laseja toimiva 3D-paneeli ei itsessään ole uusi asia, mutta kyseisiä paneeleja on alusta lähtien kiusannut huonot katselukulmat. Katselukulmien suppeus on rajoittanut kyseisten paneeleiden käyttökohteita rankasti, eikä niitä ole nähty kuluttajamarkkinoilla kovin laajasti. Autostereoskooppiset 3D-paneelit ovat kuitenkin lujaa vauhtia tulossa kuluttajamarkkinoille eri laitteisiin, joten AUO:n ratkaisulle tulee varmasti kysyntää tai ainakin se kirvoittaa muita kehittäjiä keksimään kilpailevia ratkaisuja.

AUO:n paneelit ovat 15,6-tuumaisia (Full HD) ja 10,1-tuumaisia (WXGA). Paneeleissa on käytetty Ocuityn kehittämää silmän mykiötä jäljittelevää tekniikkaa ja hyödynnetty sitä kiinalaisen SuperD:n autostereoskooppisiin ratkaisuun. AUO:n paneeleissa ei esiinny lainkaan Moiré-ilmiötä ja ne pystyvät toistamaan samanaikaisesti kaksi- ja kolmiulotteista kuvaa.


AUO on ilmoittanut ostavansa 10 prosentin osuuden SuperD:n osakekannasta 7,75 miljoonalla dollarilla. Paneeleiden massatuotanto alkaa aikaisintaan vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

1 kommentti

Grina
Grina
Olisi mielenkiintoista kuulla tekniikasta enemmänkin. Kyseinen tekniikka tuskin toimii olemassa olevan 3D-materiaalin kanssa eikä sitä voida muodostaa normaalilla kahta kuvaa kuvaavalla 3D-kameralla. Muutenhan molemmille silmille pitäisi olla oma kuvansa, joka väistämättä aiheuttaa ongelmia katselukulmissa.

Mikäli katselukulmaongelma halutaan kiertää on kuvan näytettävä erilaiselta JOKA suunnasta eli erillisiä kuvakulmia tarvitaan kymmeniä. Keinotekoisestihan tällaista on toki mahdollista tehdä ja esim. 3D-peleistä tällaisen tekniikan avulla saadaan suhteellisen vaivattomasti ongelmatonta kuvaa.

Tällaisia ajatuksia... :) Olisi todellakin mukava kuulla lisää, jotenkin vain luulen, ettei kyseinen tekniikka kuitenkaan yleisty ainakaan elokuvien puolella.

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Biisiketju 5628 Vapaata keskustelua
Mario Games 9 PC:n pelit
Pelit eivät käynnisty (Uusi kasattu kone) 15 PC:n pelit
gmailiin kirjautuminen ei toimi 6 Ajuri- ja softaongelmat
Ukraina keskustelu - Venäjän hyökkäys Ukrainaan 183 Vapaata keskustelua
VHS kasettien digitointi 44 Digivideo-ongelmat ja -keskustelu
AV2HDMI yhdistäminen Commodore 64 ongelma 3 TV-out -ongelmat ja -keskustelu
Android känny miten luoda s-postiryhmä 3 Android -keskustelu
WhatsApp ja Messinger 2 Android -keskustelu
Miten siirtää WhatsAppista s-postiin 4 Android -keskustelu
Näytä lisää viestejä