World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Johtopäätöksiä suorituskyvystä



Jos olet jo vakiintunut Tom’s Hardwaren lukija, tiedät mitä suorituskykymittaukset pitävät sisällään. Jos taas olet uusi lukija, pääsi saattaa olla pyörällä kaikkien pylväs- ja viivadiagrammien jälkeen ja kaikki puhe pullonkauloista, skaalauksesta ja koodipoluista saattaa vaikuttaa sekavalta. Käydään siis tulokset läpi pala kerrallaan.


Aloitetaan grafiikalla. Erityisesti Cataclysmin DirectX 11 –tuella. Ei ole täysin selvää, mitä Blizzard on tehnyt tämän kyseisen koodin optimoimiseksi, mutta DX11-tuen käyttöönotto yhteensopivalla alustalla voi parhaimmillaan saada aikaan huomattavia parannuksia suorituskykyyn sekä AMD:n että Nvidian näytönohjaimilla. Siinä on kuitenkin yksi mutta. Suurimman hyödyn saavuttaminen vaatii sitä, että näytönohjain ei alun perinkään rajoita suorituskykyä. Tarvitaan siis tarpeeksi nopea GPU, jotta prosessori olisi ainoa rajoittava tekijä. Kun GPU:n kuormitus kasvaa resoluution myötä DX11-koodin tuoma hyöty vähenee. Siitä huolimatta keskitason prosessoreita käyttävät ystäväni ovat saavuttaneet jopa 20 FPS nopeuslisän 1920x1080 –tasolla Ultra-asetuksia käytettäessä. Ota siis DX11 käyttöön, jos näytönohjaimesi sitä tukee!

Tästä päästään jatkuvaan AMD:n ja Nvdian väliseen kilpailuun. Vaikk AMD:n HD 5800 - ja 6800-sarjan kortit erottuvat edukseen 2560x1600 tarkkuudella, matalammilla resoluutioilla suorituskyky hyytyy 80 FPS:n tietämillä, mikä on alempana kuin Nvidian kilpaileva GTX 460. Nvidian high-end-korteilla alustan rajoitukset tulevat vastaan vasta yli 100 FPS –tasolla. Ainut järkevä selitys tälle tilanteelle on se, että AMD:n kortit ovat huomattavasti enemmän riippuvaisia muusta alustasta tämän pelin kohdalla. Suorituskyky tippuu huomattavasti, kun Nvidian tarjonnassa mennään GTX 460 –mallista alaspäin GTS 450 –korttiin ja GTx 200 –sarjaan. Noissa tapauksissa AMD:n tarjonta on huomattavasti kilpailukykyisempää Radeon HD 6850 ja 5770 –mallien tarjotessa hyvää vastinetta rahoille, jos Ultra-tason asetukset pienemmällä rahallisella panostuksella kuulostavat hyvältä.

Entäs prosessorit? Prosessori on kuitenkin edelleen suurin pelaamiseen vaikuttava tekijä. WoW ei ole poikkeus. Selkeästi paras suorituskyky saavutetaan Intelin prosessoreilla. Ne skaalautuvat 100 FPS vauhdista noin 60 FPS:n tasolle, kun kellotaajuutta lasketaan, ytimiä poistetaan käytöstä ja väliuistin koko pienenee GeForce GT 480 –kortin toimiessa näytönohjaimena. Olemme sanoneet tämän jo aikaisemmin ja voimme todeta sen taas. Pelikoneessa tasapainoinen kokoonpano on äärimmäisen tärkeä. Ei kannata ostaa high-end-näytönohjainta jos käytössä on keskitasoinen prosessori. Se vain rajoittaa GPU:ta etkä saa käyttöösi näytönohjaimen koko potentiaalia. Tässä tapauksessa ylikellotettu Core i5 tarjoaa riittävän hyvää suorituskykyä, mutta Core i7 on ehdottomasti paras vaihtoehto jos käytössä on tehokas näytönohjain.

Tämä ei tarkoita, etteikö AMD:n prosessoreilla voisi pelata sujuvasti. Ne vain eivät kykene yhtä korkeisiin ruudunpäivitysnopeuksiin Cataclysmin tapauksessa. Jopa kaikkein nopein ja vielä julkaisematon kuusiytiminen prosessori ei päässyt yli 60 ruudun sekuntivauhdin yhdistettynä GTX 480 –ohjaimeen. Epäilimme, että vika oli näytönohjaimessa ja vaihdoimme tilalle Radeon HD 5870 –mallin, mutta tilanne ei siitä parantunut. Jopa 150 dollaria halvemmalla kaksiytimisellä Core i3-530 –prosesorilla saa enemmän vauhtia. Surullista.

Kaiken tämän testaamisen jälkeen voi sanoa, että Blizzard on varustanut Cataclysmin mukavalla annoksella silmäkarkkia ilman, että pelistä on tullut liian raskas. Keskitason komponentit riittävät pyörittämään Cataclysmia juuri niin kuin sen kehittäjät ovat tarkoittaneet. Mutta nyt on aika säätää omat asetukseni kuntoon, ennen ladattavan paketin saapumista keskiyöllä

Kommentoi artikkelia