World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

World of Warcraft: Cataclysm – Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn


Onko kaikki valmista huomiseen World of Warcraft: Cataclysm –lisäosan julkaisuun? Onko koneesi valmis? Käymme läpi 24 eri näytönohjainta AMD:lta ja Nvidialta, prosessoreita AMD:lta ja Inteliltä ja vertaame DirectX 9 - ja DirectX 11 –versioiden eroja. Käymme myös läpi eri asetukset ja mihin kannattaa pyrkiä.

Tervetuloa World of Warcraftin maailmaan


Olen odottanut tätä päivää Lich Kingin päihittämisestä asti.

Niin asiat vai menevät. Ensin kahlataan läpi kaikki loppupelin sisällöt yhdestä laajennuksesta ja sen jälkeen vain kierretään kehää odottaen uusia pelimekaniikoita, taisteluita ja varusteita taas saapuvaksi. Jotkut ihmiset tietysti siirtyvät kohti PvP-taisteluita ( What you PvP for? Honor f$%king rewards?). Muut keräilevät saavutuksia vapaa-ajallaan. Mutta raidaus on minun juttuni. Kun pelin sisällöt on kerran selvitetty, alkaa seuraavien osien odottaminen.



Burning Crusade oli hienoinen pettymys (lukuun ottamatta pre-nerf Kael-taistelua). Wrath of the Lich King oli hieman parempi kokemus. Silti alkuperäinen World of Warcraft on itselleni edelleen mieluisin pelin osa. Nyt Cataclysmin myötä tapahtumat palaavat taas Eastern Kingdomin alueelle ja Kalimdoriin. Tarinassa palataan takaisin alkuperäiseen linjaan (mietinkin aina, koska Grim Batol avattaisiin) ja pääsemme jopa taas taistelemaan Nefariania ja Onyxiaa vastaan. Cataclysm vaikuttaa siis olevan kaikkein lähimpänä alkuperäistä World of Warcraftia, mitä on nähty vuoden 2007 jälkeen.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että peli näyttäisi samalta. Blizzardin kehittäjät jatkavat 3D-moottorin parantelua aiempaa sulavammalla veden ja laavan renderöinnillä, mukaan on tullut auringonsäteet ja kokeellinen DirectX 11 –versio, joka testiemme mukaan vaikuttaa suorituskykyyn huomattavasti.

Toisin sanoen kaikki vanha tieto pelin suorituskyvystä ja sen kuormittavuudesta koneelle on muuttumassa.



Minua aina hieman huvittaa, kun World of Warcraftista puhutaan PC-pelien pienimpänä yhteisenä nimittäjänä grafiikan kannalta. Blizzardin etu on tietysti pitää tämä äärimmäisen suosittu peli mahdollisimman helposti lähestyttävänä kaikille miljoonille pelaajilleen. Silti sen tarjoamissa vaihtoehdoissa on suuri ero matalimmalla ja korkeimmalla tasolla. Kun nupit käännetään Ulta-asetuksille, WoW pystyy kyykyttämään useita kunnioitettavan tehokkaitakin näytönohjaimia. Minulla on siitä jopa testituloksia todisteena.

Ennen pelin huomista julkaisua vilkaistaan siis grafiikan yksityiskohtien asetuksia. Minulla on testissä 12 eri näytönohjainta AMD:ltä, 12 ohjainta Nvidialta ja tarpeeksi prosessoreita, jotta voimme nähdä miten paljon merkitystä on ytimillä, kellotaajuuksilla ja välimuistilla. Lisäksi vertaamme DirectX 9 - ja 11- versioiden eroja.

Paras uutinen on kuitenkin se, että nämä pelimoottorin muutokset tulivat voimaan jo 4.0.1-päivityksen mukana, joten uudet asetukset voi laittaa päälle jo nyt ja nautiskella huomenna Cataclysmista.

Kommentoi artikkelia