Testissä Nvidia GeForce GTX 780: Titan sai uuden pikkuveljen

Artikkelin kirjoittaja: Chris Angelini Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila

Testikokoonpano ja testit


Testilaitteisto
Prosessori
Intel Core i7-3770K (Ivy Bridge) 3.5 GHz kellotettuna 4.0 GHz:n (40 * 100 MHz), LGA 1155, 8 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä, virransäästö käytössä
Emolevy
Gigabyte Z77X-UD5H (LGA 1155) Z77 Express -piirisarja, BIOS F15q
Muisti
G.Skill 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1600, F3-12800CL9Q2-32GBZL @ 9-9-9-24 ja 1.5 V
Kiintolevy
Crucial m4 SSD 256 GB SATA 6Gb/s
Näytönohjaimet
Nvidia GeForce GTX 780 3 GB

AMD Radeon HD 7990 6 GB

AMD Radeon HD 7970 GHz Edition 3 GB

Nvidia GeForce GTX 580 1.5 GB

Nvidia GeForce GTX 690 4 GB

Nvidia GeForce GTX 680 2 GB

Nvidia GeForce GTX Titan 6 GB
Virtalähde
Cooler Master UCP-1000 W
Järjestelmän ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Windows 8 Professional 64-bit
DirectX
DirectX 11
Näytönohjaimen ajurit AMD Catalyst 13.5 (Beta 2)

Nvidia GeForce Release 320.00

Nvidia GeForce Release 320.18 (vain GeForce GTX 780)


Ruutujen vaihteluvälin mittaus

Pitkäaikaiset lukijat saattavat havaita, että tulevilla sivuilla esitetyt mittaustulokset ovat melko paljon matalampia kuin aiemmassa Radeon HD 7970:n testituloksissa esitetyt lukemat ja sille on olemassa tärkeä syy. Aiemmin esittelimme tuloksissa ruudunpäivitysnopeuksien raakaversiot ja tosimaailman versiot sekä niiden erotuksen eli latenssit päivitysnopeudessa, jossa kuitenkin laskettiin mukaan edelleen puolikkaat ja pudotetut ruudut. Se ei kuitenkaan ole täysin linjassa sen kanssa, miten käyttäjä kokee asian eikä siis ole täysin reilua AMD:tä kohtaan osoitella pelkkiä raakaversion latensseja.

Siksi kerromme tuloksissa käytännönläheisemmän ruudunpäivitysnopeuden ajan suhteen sekä ruudunpäivitysnopeuden vaihteluvälin. Esitystapa ei liioittele tilannetta, mutta toisaalta paljastaa edelleen ne pelit, joissa AMD:llä on vaikeuksia.

Testit ja asetukset
Battlefield 3
Ultra Quality -esiasetus, v-sync pois, 2560x1440, DirectX 11, Going Hunting, 90 sekunnin pätkä, FCAT
Far Cry 3
Ultra Quality -esiasetus, DirectX 11, v-sync pois, 2560x1440, erillinen pelijakso, 50 sekunnin pätkä, FCAT
Borderlands 2
Highest-Quality -asetus, PhysX Low, 16x Anisotropic Filtering, 2560x1440, erillinen pelijakso, FCAT
Hitman: Absolution
Ultra Quality -esiasetus, MSAA pois käytöstä, 2560x1440, sisäänrakennettu testijakso, FCAT
The Elder Scrolls V: Skyrim
Ultra Quality -esiasetus, FXAA käytössä, 2560x1440, erillinen pelijakso, 25 sekunnin pätkä, FCAT
BioShock Infinite
Ultra Quality -asetus, DirectX 11, Diffusion Depth of Field, 2560x1440, sisäänrakennetu testijakso, FCAT
Crysis 3
Very High System Spec, MSAA: Low (2x), High Texture Resolution, 2560x1440, erillinen pelijakso, 60 sekunnin pätkä, FCAT
Tomb Raider
Ultimate Quality -esiasetus, FXAA käytössä, 16x Anisotropic Filtering, TressFX Hair, 2560x1440, erillinen pelijakso, 45 sekunnin pätkä, FCAT
LuxMark 2.0
64-bittinen versio, Versio 2.0, Sala Scene
SiSoftware Sandra 2013 Professional Sandra Tech Support (Engineer) 2013.SP1, Cryptography, Financial Analysis Performance

Kommentoi artikkelia