Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: Crysis



Ensimmäisenä testissä on Crysis. Vaikka Crysis julkaistiin jo vuoden 2007 marraskuussa, se on edelleen yksi graafisesti vaativimpia pelejä. Tässä tapauksessa jouduimme heti alusta asti testaamaan peliä muilla kuin täysillä asetuksilla saavuttaaksemme edes jonkinlaisen pelattavuuden tason. Jouduimme tekemään kompromissin ja High-tason asetusten ja Antialiasoinnin sijaan valitsimme Very High Details –tason ilman AA:a.

Normaalisti käyttämämme testaustyökalu tarjoaa hyvän sekoituksen graafista silmäkarkkia ja fysiikkaefektejä. Aiemmin käyttämässämme testikohdassa on ollut tavoitteena 40 FPS nopeus, mutta nyt päätimme vaihtaa testausaluetta ja pelasimme pelin kolmea vaativinta kenttää mitaten ruudunpäivitystä FRAPSilla.

Suosittelemme edelleen 40 FPS nopeutta. Vaikka Crysis toimiikin pelattavasti myös alle 40 FPS nopeudella, pelistä löytyy muutamia alueita, kuten “Paradise Lost" ja “Assault", jossa ruudunpäivitysnopeudet tippuvat 25 ruudun sekuntivauhdin tuntumaan. Uskomme, että 40 FPS suositus on kohtalaisen turvallinen valinta riittävän suorituskyvyn takaamiseksi, vaikkakin pelin Reckoning-lopputaistelussa saattaa esiintyä pientä nykimistä joka vaatii pienoista grafiikan säätämistä alaspäin.



Tämä resoluutio menee kokonaan Radeon HD 4890 –kortille mihin tahansa prosessoriin yhdistettynä. Radeon HD 5870 tarjoaa keskimäärin 14 FPS lisää, jos tarjolla on tarpeeksi prosessoritehoa. Kaksi kahden GPU:n korttia saavat etumatkaa Radeon HD 5870 –malliin vasta Core i7-920 –prosesssoria käytettäessä.

Kahden halvimman AMD-prosessorin vertailu antaa vaihtelevia tuloksia. GeForce GTX 295 ei edelleenkään ole hyvä ratkaisu dual-core-prosessoreiden tapauksessa, kun taas suurin osa muista korteista hyötyy enemmän Phenom II X2:n L3-välimuistista kuin Athlon II X4:n ylimääräisistä ytimistä.



Jos haluat nauttia Crysiksesta ja nähdä sen koko komeudessaan, kannattaa valmistautua maksamaan näytönohjaimesta kohtuullisen iso summa rahaa. Ainut yhden ytimen näytönohjain, jolla peli pyöri pelattavasti edes matalahkolla 1680x1050 resoluutiolla, oli Radeon HD 5870. Jos olet valmis kellottamaan, riittävän hyvä suorituskyky syntyy myös parittamalla se halvemman prosessorin kanssa.

GTX 295:n täyden potentiaalin hyödyntäminen vaatii neliytimistä prosessoria, kun taas Radeon HD 5970 tuntuisi taas kärsivän L3-välimuistin puutteesta Ahtlon II –prosessorin kanssa.



Ylikellotettu Radeon HD 5870 selviytyisi vielä kohtalaisesti 1080p-tason resoluutiosta, mutta 1920x1200 houkuttelee jo nostamaan jännitteitä ja kokeilemaan suurempia grafiikkaytimen nopeuksia. Tällä resoluutiolla täytyy kuitenkin käytännössä jo siirtyä kahden GPU:n alueelle. Vaikka GeForce GTX 295:n ja Athlon II X4 640 ovatkin halvin tavoitetason saavuttava yhdistelmä, kaksiytiminen Phenom II ja Radeon HD 5970 tarjoavat parempaa suorituskykyä.

1920x1200 resoluutiolla GPU:n vaatimukset ovat sen verran suuremmat, että Core i7-920 –prosessorinkaan käyttäminen ei paranna tuloksia. Käytännössä siis ylikellotettu Phenom II X4 955 BE tarjoaa kaiken tarvittavan CPU-tehon, mitä kaksi nopeinta näytönohjainta kaipaavat maksimaalisen suorituskyvyn saamiseksi.



Kaikki testatut alustat jäävät jälkeen 2560x1600 tarkkuudella. Suorituskyky tipahtaa välillä ryömintätasolle, aiheuttaen satunnaisia vaihteluita GeForce-korteilla.

Kommentoi artikkelia