Nvidian uusi 3D Vision 2 vastaan AMD:n HD3D

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: DiRT 3


DiRT 3 on ainut testatuista peleistä, josta löytyy natiivi tuki AMD:n HD3D-tekniikalle. Tuen ansiosta se toimii 3D-tilassa Radeon-korteilla ilman TriDef-ajureiden apua. Taulukoissa HD3D-tulokset on merkitty punaisella värillä erottamaan ne muista. Kannattaa myös huomioida, että peli vaatii version 3.3.12, jotta se toimii kunnolla TriDef 3D -tilassa.

Tämä peli on uniikki myös siltä osin, että HD3D-tekniikalla peliä on pakko ajaa DirectX 11 -tilassa, mutta TriDef-ajureilla se toimii vain DirectX 9 -tilassa. Testaamme 3D Vision -tekniikan myös DX11-tilassa, mutta visuaalisen laadun parantamiseksi otamme varjot, jälkikäsittelyn ja ambient occlusion -asetuksen pois käytöstä. Tästä johtuen natiivi HD3D, TriDef ja Nvidian 3D Vision käyttävät kaikki erilaisia asetuksia. Tilanne ei ole testin kannalta paras mahdollinen, mutta toisaalta se esittää eri toteutusten erot todellisessa käyttötilanteessa.





Tuloksista kannattaa huomioida natiivin HD3D-tilan erikoinen tilanne: 1280x720 resoluutiolla Radeon HD 6970 ei pyöri ollenkaan, mutta ongelma korjaantuu korkeammalla resoluutiolla. Toisaalta Radeon HD 6790 pärjää loistavasti 720p-resoluutiolla, mutta epäonnistuu puolestaan resoluutiota kasvatettaessa. Samoja heittelyitä ei ole nähtävissä muilla tekniikoilla.





Kun reunojenpehmennys otetaan käyttöön, ainut suurempi muutos on keskitason ohjainten hidastuminen. Ne kuitenkin riittävät edelleen pelaamiseen. Natiivi HD3D-toteutus kärsii edelleen erikoisesta ongelmastaan. Ongelma on selkeästi toistettavissa jopa korttia vaihtamalla ja näytönohjainten ajureiden uudelleenasentamisella.

Kommentoi artikkelia