Nvidian uusi 3D Vision 2 vastaan AMD:n HD3D

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Julkaisimme muutama viikko takaperin artikkelin, jossa vertailimme 18 eri peliä kahden kilpailevan 3D-ratkaisun avulla pelattuna. Artikkelissa keskityttiin lähinnä kuvanlaatuun ja stereoskooppisen kuvan toimivuuteen kullakin tekniikalla. Edellisen artikkelin puitteissa emme voineet testata ruudunpäivitysnopeuksia, sillä meiltä puuttui osa tarvittavasta laitteistosta. Lupasimme kuitenkin uuden suorituskykyyn keskittyvän artikkelin, kunhan laitteet saapuvat. Tarvittava laitteisto on nyt kasassa ja pääsemme vertaamaan kahden kilpailevan standardin suorituskykyä tositilanteissa.

Suorituskykymittausten lisäksi käymme läpi Nvidian juuri julkaiseman 3D Vision 2 -tekniikan ominaisuuksia. 3D Vision 2 on päivitys jo lähes 2,5 vuotta sitten julkaistuun 3D Vision -tekniikkaan.



3D Vision 2

3D Vision 2 ei tuo mukanaan erityisiä muutoksia järjestelmän perustekniikoihin, vaan asiat toimivat samaan tapaan kuin ennenkin. Päivitys tarkoittaa lähinnä pieniä laitteistomuutoksia, joiden on tarkoitus parantaa käyttökokemusta. Uusi standardi on yhteensopiva taaksepäin, eli voit käyttää 3D Vision 2 -sarjan laseja myös vanhemman 3D Vision -sertifioidun näytön kanssa sekä toisinpäin. Yhteensopivuudella on merkitystä, sillä käyttäjiltä löytyy jo yli puoli miljoonaa kappaletta 3D Vision -näyttöjä tai kannettavia. Itse asiassa muutamat televisiovalmistajat voisivat ottaa oppia Nvidian käyttäjäystävällisestä toimintatavasta.

Mitä muutoksia uudessa versiossa sitten tulee? 3D Vision 2 päivittää standardin vaatimuksia korkeammalle tasolle lasien sekä näyttöjen osalta. Tarkastellaan ensin laseja.



3D Vision 2 -laseissa on 20 prosenttia suurempi aukkokoko, mikä mahdollistaa suuremman katselualueen. Samalla häiritsevää ympäristön valoa estetään linssien ympärille rakennetulla suojalla. Uusien lasien materiaali on aiempaa joustavampaa, mikä parantaa käyttömukavuutta ja sen pitäisi myös parantaa lasien kestävyyttä. Sangat ovat leveämmät ja kokemustemme mukaan ne pysyvät päässä paremmin. Nvidian mukaan uusi muotoilu toimii paremmin myös kuulokkeiden kanssa ja se tosiaan tuntuisi pitävän paikkansa. Ohuemmat ja lähemmäs päätä asettuvat sangat jättävät enemmän tilaa kuulokkeiden käytölle.



Ovatko nämä lasit mullistava uudistus? Ei varsinaisesti, mutta ne ovat silti selvästi edeltäjiään paremmat. Paras uutinen on kuitenkin se, että ne ovat jopa halvemmat kuin edeltäjänsä. Alkuperäisten 3D Vision -lasien suositeltu myyntihinta oli 150 dollaria kun uudet lasit on hinnoiteltu 99 dollariin. Se on sama hinta kuin vanhoilla langallisilla versioilla, eli harrastajan kannalta kyseessä on win-win-tilanne.



3D Vision 2 -tekniikan suurin parannus liittyy näyttöihin ja sen nimi on Nvidia 3D LightBoost. Suurin valituksenaiheemme 3D Vision -tekniikan osalta on aina ollut sen tummuus, jonka vuoksi ympäristön valo on todella pidettävä minimissä parhaan katselukokemuksen saavuttamiseksi. Lasien tummuus vaikeuttaa siis kuvan katselua, mutta samalla ne vähentävät valon määrää niin paljon, että lisälaitteiden kuten näppäimistön näkeminen alkaa mennä hankalaksi. LightBoostin pitäisi vähentää molempia ongelmia kasvattamalla näyttöjen taustavalon kirkkautta ja optimoimalla aktiivisten suljinten ajoituksia.

Tasaisen kirkkauden sijaan 3D Vision 2 LED-taustavalaistus vilkkuu kaksi kertaa kirkkaampana. Suurempi kirkkaus on yksinkertainen asia, mutta lasien ajoitusten optimointi vaatii enemmän selitystä. Stereoskooppiseen 3D-kuvaan vaaditaan, että molemmat silmät näkevät erillisen pakopisteen ja se saavutetaan alternate-frame sequencing -nimisellä tekniikalla, jota käytetään myös aktiivisiin laseihin perustuvissa 120 Hz:n 3D-televisioissa.
Perustekniikka on yksinkertaista. Televisio esittää videoruudun kuvan vasemmalle silmälle ja sen jälkeen seuraavan kuvan oikealle silmälle ja vaihdellen niitä vuorotellen. Tämä tapahtuu 120 Hz:n taajuudella eli 120 kertaa sekunnissa (joka on paljaalla silmällä niin nopea, että kuva näyttää yhdeltä tasaiselta hieman sumuiselta kuvalta). Aktiivisilla sulkimilla varustetuilla laseilla sumeasta tuplakuvasta saadaan 3D-kuvaa peittämällä vasen silmä kokonaan, kun ruudulla on oikealle silmälle tarkoitettu kuva ja toisinpäin. Kaikki tapahtuu niin nopeasti, että käyttäjä ei edes huomaa, että toinen silmä peitetään koko ajan.

Alla oleva kuva esittää miten tekniikka toimii hidastetussa muodossa:



Vaihtelusykliin sisältyy pieni aikajakso, jolloin molemmat silmät ovat peitettynä samaan aikaan. Sillä estetään haamukuvien näkymistä jättämällä näytölle aikaa päivittää edellinen kuva uuteen. 3D Vision 2 hyödyntää nykyisten näyttöjen parempaa suorituskykyä, mikä mahdollistaa sulkimien pitämisen avoimena pitempään. Sen takia silmille jää enemmän aikaa valon keräämiseen ja kaikki vaikuttaa aiempaa kirkkaammalta lasien läpi katseltuna. Suurempi kirkkaus pätee niin ruudulla tapahtuviin asioihin kuin myös ympäristöön.

Käytännön tasolla sillä on suuri merkitys. Uusien lasien avulla voi 3D-kuvaa katsellessaan nähdä myös näppäimistön merkit (mikä oli vanhemmalla tekniikalla välillä hankalaa). Lisäksi taaksepäin yhteensopivuus toimii niin kuin pitääkin. Vanhemmillakin 3D-laseilla saadaan hyöty talteen näyttöjen kasvaneesta kirkkaudesta.

Tässä testissä 3D Vision 2 -näyttönä käytetään Asuksen VG278H-mallia, joka 27 tuuman näyttö sisäänrakennetulla 3D Vision 2 -lähettimellä. Näytön mukana toimitetaan myös lasit. Nvidian mukaan 3D Vision 2 -näyttöjä on tulossa myös Acerilta sekä BenQ:lta. Kannettavien puolella Toshibalta on tulossa LightBoost-tekniikkaa tukevilla näytöillä varustettuja laitteita.

Nyt kun tiedetään miten 3D Vision 2 eroaa edeltäjästään, tarkastellaan miten se pärjää kilpailijalleen.

Kommentoi artikkelia