Nvidia GeForce GTX 590 3 GB: Nvidia vastaa 1024 CUDA-ytimen voimin

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Testitulokset: Metro 2033 (DX11)









Metro 2033:n tapauksessa GeForce GTX 590 pääsee hyvään vauhtiin, erityisesti ilman reunojenpehmennystä tai anisotropista suodatusta. Se tarjoaa lähes pelattavia lukemia 2560x1600 resoluutiolla. Miksi nämä tulokset ovat niin matalia? Testissä käytetään raskaasti näytönohjainta verottavaa DirectCompute-pohjaista syvyysterävyyssuodatinta, joka käytännössä puolittaa ruudunpäivitysnopeuden. Jos se otetaan pois käytöstä, tulokset paranevat merkittävästi.

GeForce GTX 590 kompastelee vain yhdessä tilanteessa: 2560x1600 resoluutiolla käytettäessä reunojenpehmennystä ja Anisotropista suodatusta. Hidastelu johtuu luultavasti siitä, että 1,5 GB GPU:ta kohden ei ole riittävästi grafiikkamuistia näillä asetuksilla ja näin isoilla resoluutioilla. Siihen viittaa myös Radeon HD 6990:n suhteellisen hyvä menestys, GeForce GTX 580:n odotettu tulos ja Radeon HD 5970:n suoranainen epäonnistuminen vain yhdellä gigatavulla muistia kumpaakin Cypress-piiriä kohti.

Huippugrafiikoiden tökkimisessä on se ongelma, että tämän kortin pitäisi pärjätä nimenomaan näillä asetuksilla. Emme edes olettaneet pelin pyörivän näillä asetuksilla, kun nähtiin ilman AA/AF-asetuksia saavutetu 39 FPS:n nopeudet. Se ei kuitenkaan lupaa hyvää neljän GPU:n vertailulle GeForce GTX 590:n ja Radeon HD 6990:n välilllä.

GTX 590 ottaa kuitenkin johtopaikan 1920x1080 resoluutiolla ja tarjoilee erittäin pelattavia tuloksia.

Kommentoi artikkelia