Tom's Hardwaren näyttökatsaus: 2013

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 2 kommenttia

Resoluutiovertailu, muistinkäyttö, 21:9-kuvasuhde



Pelikäytössä näyttövalintaa tehdessä on myös pidettävä mielessä resoluution ja virkistystaajuuden vaatima suorituskyky. Lisäksi korkeampi resoluutio vaatii näytönohjaimelta enemmän muistia. Korkeampi virkistystaajuus vuorostaan vaatii korkeamman FPS:n hyödyn saavuttamiseksi, mutta korkeat FPS-lukemat voivat monesti jäädä haaveeksi CPU-pullonkaulojen takia.



AMD:n mukaan 2560x1440-resoluutio on vahvassa kasvussa verrattuna muihin resoluutioihin. Toisaalta 1440p on verrattain uusi resoluutio markkinoilla, ja kasvuprosentista huolimatta sen osuus koko markkinoista on yhä marginaalinen verrattuna Full HD -näyttöihin. 2560x1440 on tipahtanut kuluttajanäytöissä 500€ tuntumaan, mutta tämä on silti paljon yhdestä näytöstä, kun perusluokan TN-paneelin saa reilulla 100 eurolla.

Testin näytöissä oli käytössä kolme resoluutiota: 1920x1080, 2560x1080 ja 2560x1440. Testasimme neljä peliä näillä resoluutiolla ja otimme myös mittaukset muistinkäytöstä korkeammilla resoluutoilla testisession aikana. MX299Q:n tapauksessa huomioimme myös käytettävyyden.



Modatun Skyrimin osalta MX299Q tuotti pettymyksen, sillä valikot eivät toimineet kunnolla 21:9-kuvasuhteella. Muistinkäyttö oli 2649 Mt, joskin tämä riippuu pitkälti Skyrimin modeista. 1440P-resoluutiolla muistinkäyttö oli hieman korkeampi 2740 Mt.



Tomb Raider toimi 21:9-kuvasuhteella erinomaisesti ja toi mukavan lisän kuva-alaan. Muistinkäyttö oli 2560x1080-resoluutiolla 1430 Mt, ja 1440p-resoluutiolla 1561 Mt.



Rome II toimi myös hyvin 21:9-kuvasuhteella, lisäten kuva-alaa kampanjakartalla. Muistinkäyttö oli 1583 Mt, 1440p-resoluutiolla 1941 Mt.



Crysis 3 toimi myös 21:9-kuvasuhteella ilman ongelmia. Muistinkäyttö oli 1633 Mt, ja 1440p-resoluutiolla 1910 Mt.



Tällä hetkellä 1920x1080-resoluutiolla suurin osa peleistä ei tarvitse yli 2 Gt muistilla varustettua näytönohjainta, mutta suuremmille resoluutoille on jo hyvä hankkia suuremmalla muistimäärällä varustettuja näytönohjaimia, varsinkin jos korttia päätyy pitämään pidemmän aikaa. Uusien pelikonsolien myötä muistinkäyttö tulee epäilemättä kasvamaan myös PC-puolella.

Muistinkäytön kasvun lisäksi myös ruudunpäivitys kärsii resoluutiota nostettaessa. Alla on lyhyt vertailu FPS-lukemista eri peleissä testin kolmella eri resoluutiolla, testattuna 4,4 Ghz 2500K -suorittimella ja Radeon HD 7970 -näytönohjaimella ylikellotettuna 1100/1575 MHz kellotaajuudelle.



Kuvanlaatuasetukset peleissä pidettiin maksimitasolla AA:ta lukuun ottamatta. Siinä missä Skyrim toimii hyvin raskaimmallakin resoluutiolla, joutuu Crysis 3:ssa asetuksia karsimaan tehokkaammallakin kokoonpanolla. Myös Tomb Raiderissa hyppy 2560x1440-resoluutioon aiheuttaa ruudunpäivityksen selvää tipahtamista.

kommenttia 2

Jii89

ok

Darce

ok

Kommentoi artikkelia