Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testitulokset: DiRT 3








Näiden tulosten perusteella voimme viimeinkin lopettaa puheet "raskaasta DirectCompute-laskennasta", jos puhutaan erillisestä näytönohjaimesta. Tuloksissa näkyy, miten High-tasolta Ultra-tasolle siirtyminen ei käytännössä vaikuta lainkaan suorituskykyyn huolimatta työmäärän merkittävästä kasvusta. FX-8150-prosessori päihittää keskitason A8-3850-prosessorin keskimäärin 36 prosentin erolla, mutta AO-efektin näytteiden määrän kasvattamisella ei ole käytännössä vaikutusta.



...kunnes siirrytään APU:n pariin. APU:n tapauksessa High- ja Ultra-tasojen välillä on jo 37 prosentin erotus suorituskyvyssä. Lisäksi Ultra-tasolla peli muuttuu käytännössä pelikelvottomaksi. Ainut mahdollisuus nopeuden parantamiseen on laskea resoluutiota entisestään, sillä kaikki muut grafiikka-asetukset on jo käännetty pienimmälle.



Kun vertaillaan tuloksia vierekkäin, on selvää, että erillinen näytönohjain ja kunnollinen prosessori takaavat parhaan suorituskyvyn. Samalla tarpeeksi tehokas yhdistelmä paljastaa erilaisten ambient occlusion -tekniikoiden väliset erot. APU:n avulla peli on lähes pelikelvoton ja DiRT 3:n tapainen visuaalisesti näyttävä peli ansaitsee tulla pelatuksi kaikki mahdolliset säädöt tappiin asti väännettynä, mikä ei onnistu Llano-pohjaisen APU:n avulla. Meillä on kuitenkin suuret odotukset Llanon seuraajan Trinityn osalta. Trinity saapunee seuraavan parin kuukauden aikana ja se sisältää päivitetyt prosessoriytimet ja tehokkaamman grafiikka-arkkitehtuurin.

kommentti 1

hannibal_pjv

Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?

Kommentoi artikkelia