Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testitulokset: Battlefield 3 1920x1080 resoluutiolla


Battlefield 3:sta testattiin käyttämällä FRAPS-ohjelmaa ja tallentamalla 90 sekunnin mittainen pätkä Going Hunting -tehtävää. Aiemmalla sivulla mainittiin jo testeissä käytetty screen space ambient occlusion -asetus (SSAO). SSAO on pikselivarjostimiin perustuva lähestymistapa, joka on alun perin kehitetty Crysis-peliä varten.



Käytännössä SSAO-pikselivarjostin tarkastelee jokaisen pikselin syvyysarvoa ja päättelee sen perusteella tarvittavan varjostuksen määrän jokaista pistettä kohti. Prosessi käy erittäin työlääksi korkeammilla resoluutioilla, joten SSAO-varjostuksessa käytetään myös satunnaisia näytteitä jotka yhdistetään jälkikäsittelynä tehtävään sumennukseen. Kuten aiemmissa ruutukaappauksissa voi havaita, DirectCompute-pohjainen AO tuottaa parempia tuloksia, mutta onko hinta liian kova?







Kuten DICE:lta jo aiemmin kerrottiin, erotus ei ole kummoinen. Vaikka BF3 ei pyörikään pelattavasti testin APU:lla 1920x1080 resoluutiolla ja Radeon HD 7970 -ohjaimella varustettunakin kokoonpano on pahasti alitehoinen, HBAO:n ja SSAO:n välinen ero on häviävän pieni. AO:n poistaminen käytöstä kokonaan nostaa suorituskykyä vain 5 prosentin verran.







Kun asiaa tarkastellaan renderöityjen ruutujen kokonaismäärän kannalta, paljastuu asiaan kokonaan toinen näkökulma.

kommentti 1

hannibal_pjv

Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?

Kommentoi artikkelia