Mikro-stutterointi ja GPU-skaalaus CrossFirellä ja SLI:llä

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

Kuinka CrossFire ja SLI toimii?



Kuinka kuorman jakaminen toimii, ja mitä on Alternate Frame Rendering (AFR)?

AFR on nykyisin eniten käytetty tapa renderöidä useammalla näytönohjaimella. Alternate Frame Rendering on karkeasti käännettynä ”vuorotteleva kehyspiirto”, eli käytännössä piirit piirtävät, tai renderöivät, vuorotellen joka toisen monitorille ilmestyvän kuvan. Jotta liike olisi sulavaa, kuvien pitäisi tulla tasaista tahtia riittävän nopeasti monitorille. Tämä tarkoittaa sitä, että näytönohjaimien on pystyttävä pysymään tahdissa, eli niiden on oltava samaa suorituskykytasoa.

Hitaamman ja nopeamman kortin yhdistämisessä ei ole järkeä, sillä kuorman jako on epätasainen ja lopputuloksena on huono suorituskyky. Nopeampi kortti ei kuitenkaan tiputa suorituskykyään hitaamman tasolle kuten usein väitetään. Valmistajat ovat kuitenkin itse rajoittaneet korttien yhteensopivuutta vain samalla piirillä varustettuihin näytönohjaimiin. Esimerkiksi 6870:n tapauksessa käytössä on Barts-piiri, joka toimii vain 6870:n ja 6850:n kanssa CrossFire-tilassa.



Yläpuolella on yksinkertainen diagrammi kokoonpanosta jossa on kaksi näytönohjainta. Kortti #1 renderöi ensimmäisen kuvan, kun taas kortti #2 renderöi seuraavan. Kortti #1 jatkaa tästä ja renderöi kolmannen kuvan, ja kortti #2 jatkaa seuraavalla kuvalla. Kortti #2 lähettää kuvan kortin #1 näyttöpuskuriin, sillä näyttö on kytkettynä kyseiseen korttiin.

Tämä ratkaisu toimii hyvin niin kauan kuin molemmat kuormat ovat identtiset. Kahdellakin kortilla datan siirto ja puskurointi luo rajoituksia suorituskyvyn suhteen. Kuvien synkronointi on huomattavasti hankalampaa kuin yhdellä kortilla.

Kolmen tai neljän GPU:n ratkaisut toimivat samaan tapaan; jokainen GPU lähettää kuvan vuorollaan monitorille. Teoreettinen 100% skaalaus on vaikea saavuttaa käytännössä, ja monesti näitä kokoonpanoja vaivaa epäsynkronoitu renderöinti, mikä aiheuttaa mikro-stutterointi-ilmiön, johon syvennymme seuraavalla sivulla. Näytönohjainvalmistajien ajuritiimin tehtävänä on luoda ajurit, jotka tasapainottavat renderöinnin synkronointia.

Kommentoi artikkelia