Mielipide: AMD:n, Intelin ja Nvidian seuraavat kymmenen vuotta

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Intelin grafiikat seuraavalla vuosikymmenellä


Intel ilmoitti suorastaan huomiota herättävällä tavalla hyväksyvänsä GPU-laskennan periaatteet kun se ilmoitti aikovansa kehittää Larrabee-arkkitehtuurin. Siru koostuu useista P54C-ytimistä ja sen on tarkoitus olla tehokas alusta sekä tieteelliseen laskentaan että suorituskykyinen pelialusta. Larrabee-projektin lopettaminen ennen aikojaan kertoo kuitenkin miten hankalaa lippulaiva näytönohjaimen kehittäminen on.



Larrabee aiotaan edelleen julkaista tieteelliseen laskentaan tarkoitettuna tuotteena ja kehitysyhteisö on vastuussa ohjelmistojen kehityksestä ja optimoinnista. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että Intel kohtasi ongelmia pääasiassa optimoidun grafiikka-ajurin ja shader-kääntäjän rakentamisessa sekä hinta/suorituskyky-suhde jäi huomattavasti jälkeen Nvidian ja AMD:n tarjonnasta eikä varsinaisessa laitteistossa ollut vikaa.

Nvidian varhainen menestys johtui paljolti sen erittäin kyvykkäästä ohjelmistokehittäjäjoukosta, jota johti Dwight Diercks. Hänen komennossaan Nvidia kehitti Unified Driver Architecture –tekniikan ja suunnittelu sekä testausmetodit, jotka muodostavat nykyisen CUDA-tekniikan kivijalan. Vaikka Nvidian ajurit ovat kaukana täydellisestä, ne ovat historiallisesti erittäin vakaita. AMD:llä samanlaisessa asemassa on Ben Bar-Haim. Bar-Haim kehitti vuonna 2002 Catalyst-ohjelman, tultuaan ATI:n palvelukseen vuonna 2001. Catalyst-ajurit toivat ATI:n ajurit samalle tasolle Nvidian kanssa. Molemmilla kehittäjätiimeillä on ollut aikaa seurata ja kehittää tietotaitoaan useiden tuotesukupolvien ajan. Intelillä ei ole samanlaista kokemusta. Sillä ei ole käytännössä ollenkaan kokemusta 3D-grafiikan ajureiden kehittämisestä eikä sen ohjelmistokehittäjilleä ole ollut mahdollista kehittyä tekniikan kehityksen mukana. Intel ei ole vielä näyttänyt teknikstä osaamistaan suorituskykyisten grafiikka-ajureiden kehittämisessä Larrabee-tyyppiselle alustalle. Kuten Itaniumin tapauksessa, laitteisto on kehittynyt nopeammin kuin sitä tukeva ohjelmisto ekosysteemi.

Intelillä on kuitenkin erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua ja sillä on tarpeeksi rahaa tehdä pitkän aikavälin investointeja. Se onnistui Itaniumin kanssa ja se tulee onnistumaan Larrabeen kanssa (ainakin jollain aikavälillä). Mutta kuten Itaniumin tapauksessa, onnistuminen voidaan mitata vain voitoissa ja ainoastaan niche-markkinoilla eikä ole takuita, että Intel onnistuisi tuomaan Larrabeen tehokkaimpien näytönohjainten joukkoon pelikäytössä. Jään kuitenkin odottamaan sitä varovaisen optimistisella mielellä.

Kommentoi artikkelia