Mielipide: AMD:n, Intelin ja Nvidian seuraavat kymmenen vuotta

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Onko 3D-grafiikassa saavutettu tarpeeksi hyvä taso?


Kaikki jotka seuraavat PC-grafiikan kehitystä ovat tietoisia siitä, että Nvidia on kierrättänyt G92-grafiikkaydintä jo useamman tuotesukupolven ajan. G92 julkaistiin jo 2007 GeForce 8800 GT:n yhteydessä ja se on sen jälkeen nähty uudeleen GeForce 9600, 9800, GTS 150 ja GTS 250 –ohjaimissa. Nvidia on päässyt kuin koira veräjästä pelkästään pudottamalla hintoja, sillä keskitason asetuksilla G92-pohjaiset jaksavat pyörittää matalammalla resoluutiolla nykyisiä pelejä kuten Far Cry 2:ta noin 30 fps nopeudella.

Toisessa ääripäässä Radeon HD 5970 on niin nopea, että jopa 30" näytöllä asetusten ollessa täysillä monissa peleissä saavutetaan yli 100 FPS tason nopeuksia. Kannattaa pysähtyä miettimään mitä AMD:n Eyefinity-tekniikka tarkoittaa. AMD:n suorituskyky on niin suuri, että sen on pakko kehittää luovia tapoja kaiken tarjolla olevan suorituskyvyn hyödyntämiseen renderöimällä kaksin tai kolminkertaista määrää pikseleitä.



Tällainen tilane ei olisi ollut mahdolllinen vielä muutama vuosi sitten. Silloin GeForce 6800 –sarjan lippulaivamallit mahdollistivat 60 FPS nopeuden esimerkiksi Doom 3 –pelissä täysillä asetuksilla. Niihin aikoihin ei ollut puhettakaan mielettömistä resoluutioista ja useista näytöistä.

Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ohjelmistoteollisuus ei ole pysynyt laitteistovalmistajien vauhdissa. Kun laitteistovalmistajien on mukana pysyäkseen tehtävä aina entistä nopeampia tuotteita, ohjelmistokehittäjien on myytävä enemmän ja enemmän pelejä. Jos halutaan kehittää peli, joka pyörii Radeon HD 5970 –ohjaimella ainoastaan 30 FPS nopeudella, kaiken grafiikan kehittämiseen vaaditaan suunnatonta budjettia ja sellaisen pelin kohdeyleisö on kohtalaisen pieni.

Ironista kyllä, laitevalmistajien suurin uhka on itse asiassa ohjelmistoteollisuus. Ohjelmistokehittäjien on pakko kehittää lisää pelejä, jotka ottavat kaiken irti uusimmista laitteistoista. Pelien on oltava tarpeeksi houkuttelevia, jotta kuluttajat haluavat jatkossakin ostaa laitevalmistajien viimeisimpiä tuotoksia.

Kommentoi artikkelia