GeForce GTX 580 ja GF110: Niin kuin Nvidia tarkoitti pelaamisen

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testikokoonpano ja mittaukset



Testikokoonpano
Prosessori
Intel Core i7-980X (Gulftown) 3.33 GHz kellotettuna 3.73 GHz:n (28 * 133 MHz), LGA 1366, 6.4 GT/s QPI, 12 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä, virransäästöominaisuudet käytössä
Emolevy
Gigabyte X58A-UD5 (LGA 1366) Intel X58/ICH10R, BIOS FB
Muisti
Kingston 6 GB (3 x 2 GB) DDR3-2000, KHX2000C8D3T1K3/6GX @ 8-8-8-24 ja 1.65 V
Kiintolevy
Intel SSDSA2M160G2GC 160 GB SATA 3Gb/s
Näytönohjain
Gigabyte GV-N580D5-15I GeForce GTX 580 1.5 GB

Nvidia GeForce GTX 480 1.5 GB

Nvidia GeForce GTX 470 1.25 GB

AMD Radeon HD 5970 2 GB

AMD Radeon HD 5870 1 GB

AMD Radeon HD 6870 1 GB
Virtalähde
Cooler Master UCP-1000 W
Järjestelmän ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Windows 7 Ultimate 64-bit
DirectX
DirectX 11
Näytönohjaimen ajurit AMD Catalyst 10.10

Nvidia GeForce Release 260.99 (GTX 480 ja 470)

Nvidia GeForce Release 262.99 (GTX 580)




Testeissä käytössämme oli perinteinen avonainen testipenkki, joka on kätevä suorituskykymittauksissa, mutta ei anna erityisen hyvää kuvaa lämmöntuotosta ja äänen tasosta normaalikäytössä (erityisesti SLI/CrossFire-kokoonpanoissa). Tähän tarkoitukseen saimme Kelt Reevesiltä Falcon Northwestiltä käyttöömme Mach V –sarjan Icon 2 –prototyyppikotelon. Kuten saattaa huomata, kotelossa on paljon samoja piirteitä kuin SilverStone-mallissa ja se johtuu vain siitä, että SilveStone lainasi muutamia ominaisuuksia tästä mallista. Jos plagiointi on imartelun korkein taso, Keltin pitäisi olla erittäin kiitollinen tällä hetkellä.

Icon 2 tulee saataville vasta muutaman kuukauden päästä, mutta jos tarkoituksenasi on ostaa joulurahoillasi korkeatasoinen pelikone, tämä kotelo on saatavilla pian. Se on jaettu osastoihin lämmön eristämiseksi ja jäähdytyksen parantamiseksi. GPU:t on sijoitettu omaan osastoonsa erilleen muista. Meidän käyttämässämme kokoonpanossa Intelin Core i7-980X on kellotettu 4,2 GHz:n ja sitä jäähdyttää Asetekin 570LC imu/puhalluskokoopanossa jäähdytyksen maksimoimiseksi.



Mach V paljasti hyvin, millainen ero GTX 480:n ja GTX 580:n välillä on. GTX 480 kiihdytti vauhtiaan kuuluvasti rasituksen lisääntyessä ja sai aikaan häiritsevän paljon ääntä. GTX 580 sen sijaan oli jopa rasituksessa hiljaisempi kuin kotelon takaosassa olevan Scythen 120 mm:n poistoilmatuuletin.

Pelit
Lost Planet 2
Parhaat asetukset, Ei AA / 16x AF, vsync off, 1680x1050 / 1900x1200 / 2560x1600, DirectX 11, Steam versio
Just Cause 2
Parhaat asetukset, Ei AA / 16xAF, vsync off, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Bokeh-suodatin and GPU:n vesiefektit pois käytöstä (Nvidian korteilla), Concrete Jungle Benchmark
Metro 2033
Keskitason asetukset, AAA / 16x AF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Sisäänrakennettu suorituskykymittaus, Steam versio
DiRT 2
Ultra High -asetukset, 4x AA / Ei AF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Steam versio, Räätälöity suorituskykymittaus, DX11 renderöinti
Aliens Vs. Predator Benchmark
Parhaat asetukset, SSAO, Ei AA / 16xAF, vsync off, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600
Battlefield: Bad Company 2
Räätälöidyt (korkean tason) asetukset, 8x MSAA / 16xAF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Alkuanimaatio, 145 sekunnin jakso, FRAPS
3DMark Vantage
Performance-taso, PPU pois päältä
Civilization 5
Parhaat asetukset, Ei AA, 1920x1080, Demo Versio, Leader-suorituskykymittaus, Karttanäkymän testi (zoomattu lähelle ja kauas)

Kommentoi artikkelia