GeForce GTX 580 ja GF110: Niin kuin Nvidia tarkoitti pelaamisen

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

GeForce GTX 580: Sama ulkomuoto, parempi toteutus


Muutos parempaan päin

Nvidian päätti käyttää pienentyneen lämmöntuoton hyödyt parempaan suorituskykyyn (enemmän varjostimia, korkeammat kellotaajuudet) ja GeForce GTX 580:n TDP-arvo on hyvin lähellä GTX 480 –mallia (244 W ja 250 W). Sen perusteella voisi olettaa samanlaisia ongelmia lämmöntuoton ja äänentason suhteen. Onneksi GPU:n parantelun lisäksi Nvidia käytti resursseja myös GTX 480:n muiden ongelmien korjailuun.

Näkyvissä oleva jäähdytyssiili, ulos työntyvät lämpöputket ja äänekäs tuuletin ovat menneen talven lumia.

Muutokset mahdollistaa Vapor Chamber -tyyppinen jäähdytin. Lämpöputket katoavat kokonaan näkyvistä, kun kuparisella höyrystymiskammiolla on oma höyrytymis/kondesoitumis kiertonsa, joka siirtää lämmön tehokkaammin sitä haihduttaviin ripoihin. Nvidia käyttää edelleen puhallin-tyyppistä tuuletinta puhaltamaan ilmaa jäähdytyssiilin läpi ja ulos kotelosta. Tuuletinta on kuitenkin vahvistettu ja tukevoitettu äänen korkeuden laskemiseksi. Tuulettimen ohjaus on myös rakennettu sisään grafiikkapiiriin, mikä helpottaa tasojen säätämistä aste kerrallaan (vähemmän huomiota herättävästi) ylös ja alas riippuen kuormituksesta.

Lopputuloksena on kokonaan suljettu kortti, joka käy edelleen kuumana, mutta sen koskettaminen testisession jälkeen ei ole enää yhtä tuskallista. Se on huomattavan hiljainen lepotilassa ja huomattavan paljon miellyttävämpi kuormituksenkin aikana. Painottaakseni tätä asiaa, se on sanottava uudelleen. Liiallinen meteli oli yksi suurimpia syitä olla hankkimatta GeForce GTX 480 –korttia ja siitä ongelmasta on tehokkaasti päästy eroon GTX 580 –mallin myötä.



Aiemmin mainittujen parannusten lisäksi GeForce GTX 580 on edelleen yhtä pitkä kuin GTX 480 (26,7 cm). Se vaatii edelleen yhden kahdeksanpinnisen virtaliittimen ja yhden kuusipinnisen lisävirtaliittimen (lisäksi Nvidia suosittelee vähintään 600 watin virtalähdettä).

Siitä löytyy edelleen vain kaksi dual-link-DVI-liitäntää ja mini-HDMI ja se tukee vain kahta näyttöä kerrallaan. AMD tukee jo neljää yhtäaikaista näyttöä käyttäen DisplayPortia, DVI:tä ja HDMI:tä (ja kaiken lisäksi jopa keskihintaisissa tuotteissa), eli Nvidian on pian tehtävä jotain kahden näytön rajoitukselleen. Usean näytön tuki on käytännön etu AMD:lla, jolle ei löydy vastausta kilpailijalta, ellei osta kahta GeForce-korttia. Tilaa GTX 580 vie luonnollisesti kahden korttipaikan verran.


Tehonkulutuksen mittaus

Suojauksiin perustuvat virtapiirit ovat muuttamassa tapaa jolla tehoa, lämpötilaa ja ääntä voidaan mitata.

Kun AMD aikanaan julkaisi Cypress-piirin, sen mukana tuli myös mekanismi joka tarkkaili piirin jännitteen säädintä. Jos jännite nousi liikaa (jopa ennen GPU:n liiallista lämpenemistä) ASIC vähensi tehonkäyttöä. Tämä tapahtui piirin perinteisen lämpösuojauksen lisäksi. Tästä tekniikasta johtuen oli täysin mahdollista ajaa jatkuvaa rasitusta tuottavaa ohjelmaa, kuten FurMarkia ja huomata omituisen pieniä tuloksia ilman, että GPU oli päässyt edes lämpenemään. Onnistuin onneksi keksimään sopivat asetukset, joilla GPU:ta sai kuormitettua tarpeeksi ilman, että kumpikaan AMD:n suojausmekanismeista laukesi.



Nvidia tulee hieman jälkijunassa näiden tekniikoiden suhteen, mutta GTX 580 käyttää samantapaista järjestelmää. Yhtiön mukaan sen grafiikkapiireissä on ollut lämpötilantarkkailu jo monia vuosia (se ei kyllä selitä, miksi 196-sarjan ajurit onnistuivat aiheuttamaan muutamien G92-pohjainten piirien ennenaikaisen kuoleman aiemmin tänä vuonna). Tässä mallissa seurataan myös 12 voltin linjojen virtaa ja jännitettä. Jos tehonkulutus ylittää määritellyt rajat, GPU kuristaa suorituskykyä. Aiheesta puhutaan enemmän kun päästään tehonkulutusmittauksiin.

Kommentoi artikkelia