GeForce GTX 580 ja GF110: Niin kuin Nvidia tarkoitti pelaamisen

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset:Adobe Premiere Pro CS5





Olemme jo pidemmän aikaa yrittäneet löytää testivalikoimaamme edes yhden peleihin liittymättömän testin ja Adoben ohjelmistot ovat sen verran laajassa käytössä sekä ammattilaisilla ja tehokäyttäjillä, että mielestämme se soveltuu hyvin GPU-laskennan hyötyjen esittelyyn. Olemme aiemmin jättäneet vähemmän suositut testit pois artikkeleista, mutta yhä useammalla on käytössään Adoben ohjelmistoja ja nyt niihin on lisätty natiivi tuki GPU-laskennalle, joten niiden sisällyttäminen testiin oli perusteltavissa.

Kannattaa muistaa, että Mercury –videomoottori tukee virallisesti vain muutamia CUDA-yhtensopivia näytönohjaimia. GeFroce GTX 480 ja 580 eivät tietenkään kuulu listalle (hassua kyllä GTX 470 on virallisesti tuettu), joten tuen saamiseksi Premiereen pitää tehdä pieni ”säätö” (katso tarkemmat ohjeet William Van Winklen artikkelista joka käsittelee CS5:n suorituskykyä). Tästä testistä AMD:n kortit jätetään kokonaan pois, sillä kyseessä ei ole AMD vs. Nvidia -taistelu, vaan tässä mitataan ohjelmiston renderöintikykyä (CPU) laitteistokiihdytettyyn renderöintiin (GPU) verrattuna. AMD:n korttien tulokset muistuttaisivat luultavasti Nvidian kortteja ohjelmistorenderöintitilassa, jonka tulokset riippuvat pääosin käyttämästämme 4,2 GHz:n kellotetusta Core i7-980X -prosessorista.

Laitteistokiihdytetty renderöinti on yli 20 kertaa nopeampi kuin ohjelmistopohjainen. Se ei ole mitenkään yllättävä tulos. Kysymys kuuluukin: kannattaako panostaa 500 dollaria uuteen näytönohjaimeen jos haluaa parantaa Merucury-videomoottorin suorituskykyä? Luultavasti ei kannata. Jopa perustason GTS 450 suoriutui tästä paljon efektejä sisältävästä tehtävästä ajassa 1:35. GTX 580 parantaa GTX 480:n tulosta vain neljällä sekunnilla. Tällainen huipputason laitteisto on käytännössä tarpeellinen ainoastaan, jos käytön pääpaino on pelaamisessa. Muutoin kannattaa pysytellä halvemmissa (ja virallisesti tuetuissa) näytönohjaimissa.

Kommentoi artikkelia