GeForce GTX 480 ja 470: tie GF100:sta oikeiksi ohjaimiksi!

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

GeForce GTX 480 ja SLI





Onnistuimme saada käsiimme vielä toisen GTX 480 –ohjaimen, joten käytimme tilaisuutemme päästä kokeilemaan ohjaimen skaalautuvuutta SLI:ssä. Emme onnistuneet ajamaan kaikkia edellisiä pelitestejä, mutta ajoimme seuraavat testit: Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R.: CoP, Crysis, Call of Duty: Modern Warfare 2 ja DiRT 2 resoluutiolla 2560x1600 ja 4x MSAA sekä Battlefield: Bad Company 2 samalla resoluutiolla ja 8x MSAA.

Jos koneessa on kaksi tehokasta näytönohjainta, niin järkevintä olisi suorittaa testit mahdollisimman suuren resolution näytöillä. Lähes kaikkien kohdalla (Crysis on on tulkinnan varainen) 2560x1600-resoluutio ja reunanphemennys päällä tuntuu parhaimmalta valinnalta. Koska käytössä on vielä 3D Vision Surround, niin halusimme tietysti päästä pelaamaan pelejä stereoskooppisina 5760x1200-resoluutiolla. Testit olisi mahdollista ajaa edellisen sukupolven ohjaimilla, mutta olemme lähes täysin varmoja että ne olisivat liian hitaita.

Toinen kaavio näyttää miten hyvin suorituskyky muuttuu siirryttäessä yhdestä ohjaimesta kahteen. Pahimmillaan SLI tuottaa 63 prosentin nopeuslisän. S.T.A.L.K.E.R.: CoP –pelissä suorituskyky kaksinkertaistuu. Tulos oli sen verran uskomaton, että ajoimme testin vielä toiseen kertaan. Tulos pysyi muuttumattomana.

Nvidia suosittelee, että ohjainten väliin jätettäisiin yksi käyttämätön laajennuskorttipaikka eli ohjaimet eivät saisi olla aivan liki toisissaan. Nvidia ei ole tosin julkaissut suositusta virtalähteen tehoille.

Kommentoi artikkelia