GeForce GT 430: HTPC-Fermi?

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

GeForce GT 430: ominaisuudet



Nvidia laajensi vastikään korttitarjontaansa GF106-pohjaisella GTS 450 -näytönohjaimella, ja nyt Nvidialta on vuorossa nähtävästi HTPC-yleisölle suunnattu kortti. Onko uusi 79 dollarin GeForce GT 430 hintansa arvoinen?

GeForce GTX 480 antoi Nvidialle oikeuden nopeimman yksittäisen GPU:n titteliin. Outoa kyllä, tällä tittelillä ei ole koskaan ollut yhtä vähän merkitystä kuin nyt. Vaikka Nvidian jättimäinen GF100-piiri tarjoaa terävintä kärkeä yhden piirin suorituskyvyssä, pelaajat kaipaavat enemmän ja enemmän vähävirtaisempia ja halvempia ratkaisuja kuten GTX 460 ja Radeon HD 5850.

Hyvät uutiset ovat, että Nvidia on jälleen pelissä mukana hinnanalennusten ja uudempien piirien myötä. GTX 460 julkaisun myötä saimme pienemmän ja paremman hyötysuhteen omaavan GF104-piirin 200 euron hintaluokkaan. Sitten tuli GTS 450, joka käytti GF106-piiriä, ja toi Nvidian DX11-tuen 120 euron luokkaan.

Silti alle 120 euron luokassa Nvidia taisteli edelleen käyttäen piirejä, jotka perustuivat käytännössä GeForce 8000 -sarjaan, joka julkaistiin jo vuonna 2006. Näin siis GeForce GT 430 julkaisuun asti.



Nvidian uuden kortin piiri ei ole sinänsä uusi, vaan sen GF108 GPU on jo käytössä useissa mobiilipuolen näytönohjaimissa: GeForce GT 435M, 425M, 420M ja 415M kaikki käyttävät tätä piiriä. GeForce GT 430 on kuitenkin ensimmäinen työpöytäpuolen tuote, joka hyödyntää GF108-piiriä, aivan kuten GTS 450 on ensimmäinen GF106-piiriä käyttävä työpöytänäytönohjain. Katsotaanpa piiriä tarkemmin:



Tämä GPU sisältää yhden GPC (Graphics Processing Cluster) -klusterin, jossa on kaksi SM:ää (Streaming Multiprocessor). Jokainen SM on identtinen GF106 ja GF104 -piireistä löytyviin, sisältäen 48 shader-ydintä, kahdeksan tekstuuriyksikköä, neljä dispatch-yksikköä ja yhden Polymorph enginen.

Renderöintipäässä on kaksi 64-bittistä ROP-osiota, jotka mahdollistavat neljän 32-bittisen pixelin piirtämisen per kelloaskel. Käytännössä GeForce GT 430 on siis puolikas GTS 450, mutta samalla 128-bittisellä muistikaistalla. Tuloksena piirillä on siis 96 shader-ydintä, 16 tekstuuriyksikköä ja kahdeksan ROPia.

Verrataanpa näillä tiedoilla Geforce GT 430 muihin Nvidian halpamalleihin:

GeForce GT 220
GeForce GT 430 GeForce GT 240
Shader-ytimet:
48
96 96
Tekstuuriyksiköt:
16
16 32
ROP:
8
4
8
Valmistusprosessi:
40 nm
40 nm 40 nm
Core/Shader kellotaajuus:
625/1360 MHz
700/1400 MHz 550/1340 MHz
Muistin kellotaajuus:
790 MHz DDR3
900 MHz DDR3
850 MHz GDDR5
Muistikaista:
128-bit
128-bit 128-bit
Muistikaistan nopeus:
25.3 GB/s DDR3
28.8 GB/s DDR3
54.4 GB/s GDDR5
Transistoreja (miljoonaa):
486
585 727
TDP (W)
58
42.7
69



Ensimmäisenä meidän tulee mainita, että suositushinta uudelle näytönohjaimelle on 79 dollaria. Pitäen se mielessä katsotaan kuinka se vertautuu GeForce GT 220 -näytönohjaimeen.

Nvidian mukaan GeForce GT 430 jakaa saman hintaryhmän GT 220 kanssa, mutta vanhaa näytönohjainta ei oteta vielä pois myynnistä lähitulevaisuudessa. Tästä perspektiivistä uudella piirillä on selvä etu vanhaan nähtynä, sillä siinä on kolmannes enemmän varjostinyksiköitä (shader) ja 75 MHz korkeampi kellotaajuus.

Nvidian omien testitulosten mukaan uusi kortti on yleensä 50% nopeampi kuin GT 220. Näemme pian toteutuuko tämä omissa testeissämme, mutta kylmästi speksejä lukiessa se vaikuttaa mahdolliselta.

GeForce GT 430 varsinainen ongelma lienee kuitenkin GeForce GT 240, ja erityisesti sen GDDR5-muistia käyttävä versio. Myös se lähtee saman hintaluokkaan, mutta muistikaistan ero on valtava verrattuna GT 430 DDR3-muistia käyttäviin malleihin. GDDR5-malleja ei tällä hetkellä ole tarjolla, mutta mikään ei estä niiden tuloa markkinoille myöhemmin.

Joka tapauksessa puhtaasti piirin suorituskyvyn osalta vanhempi GT 240 sisältää identtisen määrän varjostinyksiköitä GT 430 verrattuna. Uudemmassa kortissa kellotaajuus on 700/1400 MHz, kun taas GT 240 käyttää 550/1360 MHz taajuuksia. Suurin ero on kuitenkin tekstuuriyksiköiden määrä, joita GT 240 on kaksi kertaa enemmän. Vaikka kortteja ei täysin voikaan verrata keskenään samalla tasolla muistien erilaisuuden takia, identtinen ROP-yksiköiden määrä vihjaa anti-aliasointisuorituskyvyn olevan samaa luokkaa. Toisaalta tekstuuriyksiköiden puute hidastaa tekstuurien kartoittamista.



Ollaksemme reiluja, Nvidia ei ole asettanut GT 430 kilpailemaan GT 240 kanssa. Uusi malli on matalahintainen jokapaikanhöylä, mikä tekee siitä ideaalisen vaihtoehdon HTPC-kotiteatterikoneeseen. Tässä roolissa GeForce GT 430 sisältää houkuttelevia ominaisuuksia, kuten häviöttömän bitstream DTS-HD Master Audion ja Dolby TrueHD -monikanavaäänet, kunhan ajurituki on kunnossa. Tätä kombinaatiota yksikään alle sadan dollarin kortti ei vielä tarjoa: 3D-Vision tuki (vaikka käytännössä kortti ei ole riittävän tehokas 3D-pelaamiseen) ja HD audio HTPC-ystävällisessä matalan profiilin kortissa. Tuttuun tapaan CUDA ja PhysX löytyvät myös.

Tietysti GeForce GT 430 joutuu myös kilpailemaan AMD:n korttien kanssa. Radeon HD 5570 on samassa hintaluokassa, ja Radeon HD 5670 voi löytää myös melkein samasta hintaluokasta. Myös näistä korteista löytyy HD audio bitstreaming -tuki ja Eyefinity-tuki kolmelle näytölle, vaikkakin se on kiinni valmistajasta ratkaisusta. Tietysti 5670 tarjoaa selvästi parempaa pelitehoa.

Kommentoi artikkelia