CeBIT 2011: AMD demosi Llanoa suljettujen ovien takana

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

AMD demoaa mobiili-Llanoa




Ilmeisesti Fusion-demot suljettujen ovien takana ovat muodostumassa perinteeksi AMD:lla. Tämän vuoden CeBIT-messuilla piirivalmistaja demosi tulevaa (ja odotettua) Llano APU-suoritinta. Tom's Hardware oli paikan päällä.


Messukojullaan CeBIT 2011 -tapahtumassa AMD esitteli tulevaa mobiiliversiota Llano APU:sta. Siinä missä viime vuoden demokokoonpano vaikutti improvisoidulta testikappaleelta, tämä Llano-pohjainen kokoonpano oikeasti näytti kannettavalta jonka voisi löytää kaupasta. Se ei ollut erityisen kaunis, mutta vaikutti valmiilta muutamaa viimeistä silausta lukuun ottamatta.

AMD:llä oli syynsä demota mobiiliversiota työpöytämallin sijaan, vaikka me toki haluaisimme nähdä myös työpöytäpuolen suorituskyvyn. Brazos-alustan tapaan uudet APU-suorittimet julkaistaan ensin mobiilipuolella. Pienenä muistutuksena Llano on suunnattu massamarkkinoille, yhdistäen kahdesta neljään Phenom II -luokan ydintä ja näytönohjaimen yhdelle piirille.

Demokokoonpanossa käytettiin vielä nimeämätöntä neliytimistä Llano-suoritinta 1,8 GHz kellotaajuudella, 4 Gt DDR3-1333 -muistia, Crucialin C300 SSD-levyä ja Windows 7 -käyttöjärjestelmää. Vertailtavaksi AMD valitsi kannettavan muuten identtisillä ominaisuuksilla, mutta Intelin Core i7-2630QM 2,0 Ghz suorittimella varustettuna (jossa on tietysti Turbo Boost). Molemmat kokoonpanot käyttivät integroituja näytönohjaimiaan. AMD perustelu tälle oli, että Intel myy HD Graphics 3000 -ratkaisuaan keskitason näytönohjaimena myös pelaamiseen. Haluaisimme näyttää kuvia koneista, mutta saimme ottaa niitä vain näytöstä.

Sandy Bridge


Llano


Demossa oli kolme osaa. Ensiksi, AMD halusi näyttää kuvanlaatuvertailun, jättäen nopeuden pois yhtälöstä toistaiseksi. AMD:n John Taylor (Director of global client product and software marketing) aloitti demon 3DCenterin Filter Tester -ohjelmalla, joka testaa kuinka hyvin anisotrooppinen suodatus on toteutettu. AMD:n toteutus oli hyvin lähellä ideaalista, mutta Intelin ratkaisu käytti selvästi optimoitua kulmariippuvaista ratkaisua.

Seuraavaksi vuorossa oli yksinkertainen FurMark-testi, jolla esiteltiin integroidun GPU:n renderöintisuorituskykyä. Tässä ovat tulokset taulukkomuodossa:
FurMark asetukset
Intel Core i7-2630QM
AMD Llano Quad-Core
1024x768, No AA
Keskiarvo/Minimi/Maksimi
10/9/14 FPS

16/15/30 FPS

1024x768, 4x AA
Keskiarvo/Minimi/Maksimi

2/2/2 FPS

8/7/14 FPS

1024x768, 4x AA, Displacement Mapping Enabled
Keskiarvo/Minimi/Maksimi

2/2/3 FPS

6/5/10 FPS



Ensimmäisenä huomaat, että Intelin HD Graphics 3000 on vaikeuksissa jo matalimmilla asetuksilla. AMD:n ratkaisu ei ole kuitenkaan kovin paljon sulavampi, mutta se ei kärsi yhtä paljon siirryttäessä korkeammille asetuksille. Viimeisellä kierroksella displacement mapping päällä karvadonitsi keskellä kuvaruutua ei renderöitynyt ollenkaan Intelin ratkaisulla. Tässä vaiheessa John huomautti, että edes intelin kuvanlaatua heikentävät optimoinnit auttaneet sitä suorituskyvyn osalta. Toisin sanoen, näytönohjain on vain osa yhtälöä; tarvitset myös toimivat ajurit pelataksesi pelejä.

Kommentoi artikkelia