Asus MG278Q – FreeSync ja 144 Hz

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas

Kalibrointi ja kuvanlaatu



Kuvankäsittelykäyttöön käytettävä näyttö kannattaa kalibroida sitä varten erikseen tarkoitetulla kalibraattorilla, eli kolorimetrillä tai spektrophotometrillä sekä erillisellä kalibrointiohjelmistolla. Näillä luodaan näytölle oma profiili optimaaliselle kuvanlaadulle. Pelikäytössä ongelmaksi muodostuu se, että peli yleensä viittaavat kintaalla erillisille icc-profiileille, ja näin kalibrointi jää siltä osin turhaksi. Lisäksi erillinen kalibrointilaite on yleensä kallis ostos, jos sen käyttö jää vähäiseksi.



Näytön kalibrointiin ilman erillistä kalibrointilaitetta on tarjolla myös opassarjamme, jossa neuvotaan perusohjeet näyttöjen asetusten säätöön.

Säätöjen osalta parhaaksi vaihtoehdoksi jäi Scenery-tila, jossa kirkkautta tiputettiin 50% tasolle, mutta sopiva kirkkaus riippuu luonnollisesti käytetystä valaistuksesta. Kontrasti tiputettiin 50% tasolle, ja OSD-valikosta löytyy myös oma saturaatio-asetuksensa, joka jätettiin 50% tasolle. Lisäksi näytössä on VividPixel-asetus, joka on ilmeisesti sharpening-efekti, eikä sen käyttöä voi suositella kuin oman maun mukaan joissain peleissä. Asetus on vakiona päällä, joten se kannattaa ottaa joka tapauksessa pois päältä työpöytäkäyttöä varten.

Muiden uusien näyttöjen tapaan MG278Q:ssa on myös ns. low blue light -suodatin, joka vähentää sinistä ledivaloa, ja pitäisi näin ollen rasittaa vähemmän silmiä. Kyseinen asetus ei toimi Scenery-tilassa, vaan asetusta muuttamalla näyttö siirtyy ilmoittamatta Racing-tilaan. Tarjolla on myös skin tone -asetus, jolla saa muutettua kontrastia paremman ihonsävyn saavuttamiseksi. Tarjolla olevista asetuksista yellowish osoittautui käytännössä luonnollisimmaksi asetukseksi Scenery-tilassa. Itse asiassa vaikutti siltä, että skintone-valikon aseukset olivat mahdollisesti merkattu väärin päin, sillä Reddish-asetus oli asetuksista vaalein. Scenery-tilassa voi myös säätää värilämpötilan erikseen RGB-arvoilla. Tila nostaa perusasetuksilla vihreän ja sinisen saturaatiota eläväisempiä maisemakuvia varten.


MG278Q:n paneelin taustavalaistus on tasainen, mutta mustan syvyys on keskivertoa heikompi. Oikeassa reunassa verrokkina 5000:1 VA-paneeli.


IPS-mallien ongelma on viime aikoina ollut myös taustavalon epätasaisuus ja ns. IPS glow-efekti, mikä tekee näytön kontrastista heikon erityisesti pimeäkäytössä. TN-paneelilla ei ole yhtä suuria ongelmia tämän kanssa, mutta sitäkin vaivaa jossain määrin katselukulmasta riippuva hehku näytön reunoilla. Lisäksi valovuotoa saattaa esiintyä näytön reunoilla yksilöstä riippuen. Testiin saapunut yksilö oli kuitenkin tältä osin ongelmaton. Käytetyn TN-paneelin mustan syvyys oli kuitenkin luonnostaan sen verran heikko, ettei se ole omiaan pimeässä pelaamista varten. Käytännössä sama ongelma vaivaa kaikkia nykyisiä 1000:1 IPS ja TN-paneeleita, ja parempaa mustan syvyyttä etsivien kannattaa kääntyä VA-paneelien suuntaan.

Lopputuloksena 8-bittinen TN-paneelin kuvanlaatu on yllättävän hyvä, eikä jää pelikäytössä paljoa jälkeen IPS-paneelille. TN-paneelin katselukulmat eivät ole yhtä hyvät kuin IPS-paneelilla, mutta MG278Q:n käyttämä uusi paneeli on kuitenkin selvä edistysaskel TN-paneelien rintamalla. Vaikka IPS-paneeli onkin edelleen parempi valinta kuvankäsittelyyn, pelikäytössä uusien paneelien erot eivät ole lopulta kovin suuret.

Syöttöviive ja vasteajat



Näyttö testattiin myös syöttöviiveen (input lag) ja pikselivasteaikojen osalta. Syöttöviive jäi minimaaliseksi alle ruudun mittaiseksi, joten sen osalta näytöllä ei tarvitse huolehtia johtuiko headshotin missaus näytön viiveestä vai omasta reaktioajasta. Pikselivastetta testattiin testufo.com –sivuston Chase testin avulla, ja merkittäviä poikkeamia ei havaittu TraceFree 60% -asetuksella.

Kokonaisuudessaan Asus MG278Q on yksi markkinoiden nopeimmista pelinäytöistä, eikä siinä ollut suorituskyvyn osalta merkittäviä puutteita, ellei lukuun oteta ULMB:n kaltaisen liikesumeutta vähentävän ominaisuuden puutetta.

Kommentoi artikkelia