AOC AGON AG241QZ – FreeSync-näyttö Vegan partneriksi

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas

Kalibrointi ja kuvanlaatu



Kuvankäsittelykäyttöön käytettävä näyttö kannattaa kalibroida sitä varten erikseen tarkoitetulla kalibraattorilla, eli kolorimetrillä sekä erillisellä kalibrointiohjelmistolla. Ammattilaiskäytössä mukana saattaa olla myös spektrofotometri/spektroradiometri. Näillä luodaan näytölle oma profiili optimaaliselle kuvanlaadulle. Pelikäytössä ongelmaksi muodostuu se, että peli yleensä viittaavat kintaalla erillisille icc-profiileille, ja näin kalibrointi jää siltä osin turhaksi. Lisäksi erillinen kalibrointilaite on yleensä kallis ostos, jos sen käyttö jää vähäiseksi.



Näytön kalibrointiin ilman erillistä kalibrointilaitetta on tarjolla myös opassarjamme, jossa neuvotaan perusohjeet näyttöjen asetusten säätöön.

Säätöjen osalta AG241QX ei ole kuvankäsittelijöille suunnattu malli, vaan keskittyy lähinnä pelaajille suunniteltuun ominaisuuksiin. Tehdasasetuksilla näyttö on ylikirkas 90% tasolla, joten ensimmäiseksi säädöksi kannattaa tiputtaa kirkkaus omaan käyttöympäristöön sopivaksi, ja 120 lumenin suositus löyty vasta 30% tienoilta. Esimerkiksi TFTCentralin toimesta tehtyjä kalibroituja profiileja voi myös kokeilla, mutta on kuitenkin muistettava, että jokainen näyttö on oma yksilönsä, joten profiili ei välttämättä ole optimaalinen yksilöeroista johtuen.


AG241QX kärsii TN-paneelille tyypillisestä hehkusta, heikosta mustan tasosta sekä katselukulman mukaan riippuvasta sävysiirtymistä


AOC AG241QX käyttää edullisempien pelinäyttöjen tapaan 6-bittistä TN-paneelia FRC:llä 8-bittisten värien muodostamiseksi. Käytännössä TN-paneeli ei pysty pitämään gammaa vakaana katselukulmasta riippumatta, joten sitä ei voi suositella kuvankäsittelykättöön. Gammasiirtymän voi huomata suoraan edestä katsoessaankin jos näytöllä on esimerkiksi lagom.nl-sivuston testikuva. Pelikäytössä tämä ei ole kuitenkaan merkittävä ongelma, ja TN-paneelin nopea vasteaika on ammattilaispelaajille huomattavasti tärkeämpi ominaisuus.

Testimallin osalta havaittavissa ei ollut merkittävää valovuotoa, mutta TN-paneelille tyypillistä hehkua oli nähtävissä reunoilla katselukulmasta riippuen. Pelikäytössä paneelissa ei ollut merkittäviä puutteita TN-paneelien yleiseen tasoon nähden. Paneeli ei vastaa IPS-paneelien laatua väreiltään ja katselukulmiltaan, mutta useimmille 144 Hz paneelia harkitseville pelaajille värien oikeaoppinen toisto ei ole se kaikkein olennaisin asia.


AG241QX:n TN-paneelissa ei ollut merkittäviä uniformiteettiongelmia, mutta värisävy riippuu selkeästi katselukulmasta vaikka istuisi suoraan näytön edessä.


Syöttöviive ja vasteajat



Näyttö testattiin myös syöttöviiveen (input lag) osalta käyttämällä Allen Pestalukyn kehittämää työkalua, joka pohjautuu vuorostaan PRAD.de-sivuston Thomas Tiemannin tutkimustuloksiin ja SMTT-työkaluun. Syöttöviive jäi keskimäärin yli yhden ruudun mittaiseksi, mikä 144 Hz virkistystaajuudella vastaa yli 7 ms syöttyviivettä. Käyttämällä low input lag -tilaa syöttöviiveen saa alle ruudun mittaiseksi, eli käytännössä vaste on sen 7 ms nopeampi. Myös FreeSync päällä vasteaika oli alle ruudun mittainen, vaikka erillinen low input lag -asetus ei ole säädettävissä tässä tilassa.

Pikselivastetta testattiin testufo.com –sivuston Chase testin avulla, ja merkittäviä poikkeamia ei havaittu Overdrive medium -asetuksella. Strong-tilassa liiketoisto vaikuttaa paremmalta, mutta testufon testien perusteella se lisää kuvaan myös hieman overdrive-artifaktia. Käytännössä medium liene turvallisin asetus, joskin ero low ja off-tilaan on pieni. Jos strong-asetuksen artifaktit eivät vaivaa silmiä pelatessa, on sen tarjoama liiketoisto selvästi terävämpi.

Kommentoi artikkelia