Anti-aliasointianalyysi, Osa I: Asetuksia ja yllätyksiä

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti

GeForce AA-moodit ja ajuriasetukset



Vanhat GeForce anti-aliasointimoodit

Quincunx anti-aliasing

Kun GeForce 3 tuli markkinoille, Nvidia toi uuden anti-aliasointivaihtoehdon ajureissaan: Quincunx.

Quincunx anti-aliasointi ei ottanut ylimääräisiä arvoja jokaisesta pikselistä, vaan kopioi kehyspuskurin, siirsi duplikaattia diagonaalisesti puolella pikselillä ja hyödynsi näitä duplikoituja pikseleitä laskeakseen keskiarvon pikselin värille ja loi AA-efektin. Nvidia kertoi quincunx AA:n tuovan 4xAA-laadun 2xAA-suorituskyvyllä, mutta todellisuudessa tämä keino sameutti reunojen lisäksi myös tekstuureja. Sitä on väitetty blur-filtteriksi, vaikka se ei sitä olekaan (tosin käytännössä efekti on samankaltainen).



Listaamme tämän moodin referenssisyistä, sillä se on sittemmin poistettu Nvidian ajureista sen huonon laadun takia. Quincuncx tiputettiin heti kun näytönohjaimet olivat tarpeeksi nopeita MSAA:lle.

Ajuriasetukset: GeForce Anti-aliasointikontrollit

Nvidian kontrollipaneeli on suhteellisen helppokäyttöinen, vaikka sen asetukset eivät aina toimi yhtä helposti ja intuitiivisesti kuin antaisi olettaa. Anti-aliasointikontrolleihin pääsee Manage 3D Settings –valikosta.



Tässä kuvassa näkyvät kolme anti-aliasointikontrollia: ”Antialiasing-Mode”, ”Antialiasing-Setting” ja ”Antialiasing-Transparency”. Default-asetuksena kaksi on asetettu sovelluksen kontrolloitavaksi, ja kolmas on pois päältä.

Aloitetaan ”Antialiasing-Mode” asetuksesta. Vaihtoehdot ovat seuraavat: ”Application-controlled”, ”Off”, ”Enhance the application setting” ja ”Override the application setting”.



Asettamalla ”Antialiasing-Mode” ”Application-controlled” –asentoon antaa anti-aliasoinnin sovelluksen määräämäksi. Off disabloi toiminnon kokonaan.

Seuraavat kaksi asetusta ovat monimutkaisempia. ”Enhance the application setting” muuttaa anti-aliasointitasoa ajurista asetetulle tasolle. Jos pelin menu tarjoaa 2xAA:n, voit asettaa sen pelistä, ja pakottaa 16x-asetuksen ajureista. Käytännössä tämä asetus saattaa toimia vain DX10/11-peleissä jos MSAA-taso pelin sisällä vastaa ajureista asetettua tasoa. Esimerkiksi jos olet asettanut 4x MSAA:n pelissä, voit pakottaa 8x-asetuksen (neljä samplea ja neljä coverage-arvoa) mutta et 8xQ (kahdeksan samplea). Puhumme tästä lisää testeissä.

”Override any application setting” pitäisi pakottaa ajureista asetetun AA:n päälle, riippumatta pelin asetuksesta. Tämä asetus kuulostaa pääkytkimeltä, mutta käytännössä se toimii vain kourallisessa tilanteita, yleensä kun AA ei ole tuettuna pelissä ollenkaan. Tutkimme myös tätä tarkemmin myöhemmin.



”Antialiasing-Setting” –asetus on tiukasti sidottu ”Antialiasing-Mode” –asetukseen. Tämä asetus valitsee käytettyjen samplausarvojen lukumäärän. Sinun on ehkä tehtävä hieman taustatutkimusta selvittääksesi mitä numerot loppupeleissä tarkoittavat, sillä Nvidia on ottanut niiden suhteen hieman vapauksia, kuten aiemmin kerroimme.



Lopulta, katsotaan ”Antialiasing-Transparency”-asetusta, eli TAAA:ta. Vaihtoehdot ovat ”Off”, ”Multisample” ja ”2x, 4x ja 8x Supersampling”.

Multisampling asettaa TAAA:n läpinäkyviin tekstuureihin samalla määrällä sampleja kuin standardi-MSAA:ssa – mutta tämä toimii vain DX9-peleissä. Transparent supersampling toimii erillään MSAA:sta ja toimii useammassa sovelluksessa. Testiemme mukaan tämä asetus ei yleensä toiminut DX9-peleissä mutta toimi paremmin DirectX 10/11 –peleissä.

kommentti 1

sam49

Kiitokset. On hyvä täydentävä teksti tietokonegrafiikan oppikirjoihinkin nähden. Ainoa muutos, jonka toivoisin näytekuviin olisi, että ne voisi ladata omalle koneelle hiukan isommassa koossa ja vertailla niitä rinnakkain.

Kommentoi artikkelia