AMD Radeon HD 7870 ja 7850: keskisarjan kuninkaat?

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

MLAA 2.0, ja SSAA-päivitys



Radeon HD 7800 -sarja sisältää kaikkien muiden 7000-sarjan korttien ominaisuudet. Se perustuu GCN-arkkitehtuuriin, tuo mukanaan kehittyneemmän Eyefinity-tuen, samat GPU-laskentaominaisuudet, ZeroCore -virransäästöominaisuudet sekä entistä paremman tesselaatiosuorituskyvyn. Lisäksi AMD:n mukaan kortti tukee DDMA:ta (discrete digital multi-point audio), PRT-tekstuurinkäsittelyä, 3 GHz Fast HDMI:tä ja tietysti DirectX 11.1/OpenCL 1.2/DirectCompute 11.1:ä.



Yksi uusi HD 7000 -sarjan ominaisuus kuitenkin puuttuu: VCE. Tämä on H.264-enkooderi, joka on AMD:n vastaus Intelin Quick Syncille. Ajurituki ei ole kuitenkaan vielä valmis, joten se on toistaiseksi poissa käytöstä. AMD kuitenkin laittaa sen käyttöön kunhan ohjelmistot ja ajurit ovat siihen valmiita. Tämän pitäisi tapahtua kuukauden sisään.



Morphological Anti-Aliasing 2.0

Tällä ominaisuudella ei ole suoranaisesti mitään tekemistä HD 7000 -sarjan julkaisun kanssa, vaan se tulee ajuripäivityksen myötä kaikille Radeon-korteille HD 4000 -sarjasta ylöspäin. Päivitys lupailee entistä parempaa kuvanlaatua ja suorituskykyä. MLAA 2.0 tulee tarjolle Catalyst 12.3 Betassa ja 12.4 WHQL -ajureissa.

Koska meillä on käytettävissä preview-versio 12.3-ajureista, teimme muutaman testin AMD:n päivitetyllä versiolla, ja vertasimme sitä Nvidian nopeaan FXAA-pohjaiseen anti-aliasointitekniikkaan. Testinä toimi The Elder Scrolls V: Skyrim, sillä se kärsii paljon kasvuston aliasoitumisesta, eikä perinteinen MSAA auta tässä. Pelissä on myös natiivi tuki Nvidian FXAA:lle, joten se on erinomainen testisovellus tähän tarkoitukseen.



Osa peleistä on valitettavasti bugisia MLAA päällä, ja Skyrim oli yksi näistä. Voimme ainakin päätellä tästä testistä että mitä ongelmia pelillä olikin aiemmin MLAA:n kanssa, ne on sittemmin korjattu. Suorituskyky ei ole aivan yhtä hyvä kuin Nvidian FXAA:lla, mutta myös kuvanlaadulla on merkitystä.



Kuten voit nähdä, FXAA:n kuvanlaatu on sumeampi kuin MLAA 2.0:n. Deadline painaa kuitenkin päälle, joten emme tällä kertaa tartu aiheeseen tämän enempää.

Supersampling Anti-Aliasing (SSAA) päivitys

AMD:n Catalyst 12.2 -ajurit toivat supersamplauksen DX10/11 -peleille, kun aiemmin se oli tarjolla vain DX9-tilassa. SSAA on monesti hyödytön sen vaatiman suorituskyvyn takia, mutta se on sidoksissa AMD:n Adaptive Anti-aliasing -tilan kanssa. Nvidian vastine Transparent AA on ollut tähän asti parempi vaihtoehto ja tuetumpi, mutta on hyvä nähdä Adaptive AA -tuen saavuttavan kilpailijaansa.



AMD kertoo automaattisen tarkkuustason säädön (LOD) tulevan Catalyst 12.3 ja 12.4 WHQL-ajureiden muodossa parantamaan tekstuurien tarkkuutta käytettäessä SSAA:ta. Ominaisuus on käytössä -toistaiseksi vain Southern Islands -pohjaisilla korteilla?. Emme ehtineet kuitenkaan tarkastamaan tätä testeissämme, mutta luvassa on myöhemmin syväluotaava anti-aliasointiartikkeli.

Kommentoi artikkelia