AMD Radeon HD 7790: Graphics Core Next 150 euron hintaluokassa

Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski, Igor Wallossek Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 2 kommenttia

Testitulokset: OpenGL


Miksi OpenGL

Olemme saaneet lukijoilta viime aikoina paljon pyyntöjä OpenGL-suorituskyvyn testaamiseksi nykyisten DirectX-pelien rinnalla. Siksi OpenGL lisättiin testipakettiin. OpenGL-testeihin otettiin mukaan Cadalyst 2013 -testi sekä tuorein ja päivitetty versio AutoCAD 2013 -sovelluksesta, jotta saadaan käsitys siitä, miten kortit suoriutuvat ammattimaisen 2D- ja 3D-grafiikan pyörittämisestä. Lisäksi pelisuorituskykyä mitataan muutamilla Uniginen testeillä, jotka ajetaan OpenGL-tilassa.

AutoCAD 2013

AMD:n korttien tulos AutoCADin 3D-testissä on yllättävän heikko, ottaen huomioon niiden hyvän menestyksen DirectX-pelitesteissä. AMD jää kaikilta osin pahasti Nvidian jälkeen.



Tulokset eivät ole ihan yhtä kaksijakoisia 2D-testissä, vaikkakin Nvidian GeForce GTX 660 päihittää edelleen Radeon HD 7850:n. Radeon HD 7790 jää kuitenkin testin hännille, mahdollisesti ajuriongelmien vuoksi.



Synteettiset OpenGL-testit

Uniginen Heaver 4.0 -testi ei vaadi suurempia esittelyitä, joten hypätään suoraan analyysiin. Tässä testissä tulokset alkavat asettua siihen järjestykseen, mihin niiden voisi olettaa asettuvan aiempien DirectX-testien perusteella. Vaikuttaisi myös siltä, että Radeon-ohjaimet suoriutuvat tesselaation aiheuttamasta kuormituksesta GeForce-kortteja paremmin.



Sanctuary-testi painottaa eri asioita suorituskyvyssä ja kun tesselaation vaikutus poistetaan, AMD:n kortit jäävät jälkeen OpenGL-suorituskyvyssä. Alla listattuna Sanctuaryn testaamat ominaisuudet:

  • Five dynamic lights
  • HDR rendering
  • Parallax occlusion mapping
  • Ambient occlusion mapping
  • Translucence
  • Volumetric light and fog
  • Particle systems
  • Postprocessing
  • Interactive experience with fly-through mode
  • Stereo 3D modes




Unigine Tropics antaa samanlaisia tuloksia kuin aiempi Sanctuary, vaikka sekin keskittyy eri osa-alueiden testaamiseen.

  • Dynamic sky with light scattering
  • Live water with a surf zone and caustics
  • Special materials for vegetation
  • HDR rendering
  • Parallel split shadow map
  • Depth of field
  • Real-time ambient occlusion
  • Up to 2M polygons per frame
  • Simulation of changing light conditions
  • Interactive experience with fly-through mode




Vaikuttaa siltä, että OpenGL-suorituskyky on selvä heikko kohta AMD:n nykyisille Radeon-korteille, ainakin Windows-alustalla. Selkeää ajurioptimointia vaativaa 2D-testiä lukuun ottamatta Radeon HD 7790 vaikuttaisi sijoittuvan AMD:n tarjonnassa juuri sille kohtaa mihin voisi odottaakkin.

kommenttia 2

Patti12

Kuvathan ovat ihan miten sattuu.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28. maaliskuuta, 2013 @ 15:04

squi

Originally posted by Patti12:
Kuvathan ovat ihan miten sattuu.
Kuvat oli näköjään yhden kuvan verran epäsynkassa, kun välistä puuttui kuva. Pahoittelut. Korjasin järjestyksen.

Kommentoi artikkelia