AMD Radeon HD 6870 ja 6850: Onko Barts askel eteenpäin?

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen

Morfologinen reunanpehmennys



Morfologinen reunanpehmennys (anti-aliasing, AA) on täysin uusi ominaisuus Radeon HD 6000 –sarjan ohjaimissa. Siinä lähestytään sahalaitaisuuden poistoa uudesta näkökulmasta, sillä siinä ei tarvita lainkaan tietoa maiseman geometriasta. Morfologinen AA on suodintekniikka, joka hyödyntää DirectCompute-kiihdystä ja on teoriassa yhteensopiva DirectX 9-11 versioiden kanssa. Kun kuva on renderöity, niin kuva menee morfologisen AA –varjostimen läpi, joka etsii reunoja korkean kontrastin peruteella. Sen jälkeen reunoja pehmennetään sekoittamalla reunan väritystä ympäristössä olevien pikselien värien perusteella. AMD:n tekniikka ei rajoitu pelkästään geometrisiin reunoihin tai alfa-tekstuureihin, kuten CFAA. Se kohdistuu koko kuvaan.

Periaatteessa tämän pitäisi tuottaa samanlainen kuvanlaatu kuin super-sampling, mutta reunahakuisen AA:n suorituskyvyllä. AMD :n mukaan tietyt ohjelmat näyttävät paremmilta kuin toiset, eikä tekniikka välttämätt ole ideaalinen kaikissa peleissä tai kaikissa maisemissa. Päätimme ottaa asiasta selkoa käytännössä.



Morfologinen reunanpehmennys toimii riippumatta tavanomaisista reunojenpehmennyksestä, joten asetusten säätö saattaa olla hieman häämentäää aluksi. Vaikka valitset ohjelman AA-asetukset, niin morfologinen AA toimii siitä huolimatta jos olet kytkenyt sen päälle. Lisäksi morfologinen AA toimii rinnatusten tavallisen AA:n rinnalla.

Morfologinen AA kytkettynä päälle laitoimme tulille Battlefield Bad Company 2:n. Emme huomanneet mitään eroa. Tarkemmin tutkittuamme totesimme, että ominaisuus ei pitäisikään toimia tämän pelin kohdalla.

Vaihdoimme pelin sitten StarCraft 2:een. Olemme kiinnostuneita tästä pelistä sen vuoksi että Radeonit ovat tunnetusti olleet hitaampia AA-suorituskyvyssä juuri tämän pelin kohdalla. Laitoimme morfologisen AA:n päälle. Huomasimme selvän eron kuvanlaadussa eikä suorituskyky tuntunut laskevan lainkaan. Vakuuttava tulos.



Vaikka morfologinen reunanpehmennys tuottaakin hyvän kuvanlaadun, niin ominaisuudella on myös ei-toivottuja vaikutuksia. Huomasin pientä ryömimistä liikkuvien esineiden reunoissa. Tämä ei ole yllättävää, sillä jälkiprosessoinnilla ei ole pääsyä geometriseen dataan. Ilmiö häviää hiljalleen kun resoluutiota kasvatetaan.


Pahin mahdollinen tilanne morfologiselle reunojenpehmennykselle on pieni resoluutio ja tekstisisältö. Alla pari esimerkkiä:



On tärkeä muistaa, että koska morfologinen reunanpehmennys on jälkiprosessointia, joten kuvanlaadusta ei saada tietoa perinteisillä kuvankaappausohjelmistoilla kuten FRAPSilla.
Vertailukuvat ovatkin otettu AMD:n toimittamalla ohjelmistolla.

Joka tapauksessa morfologinen AA on erittäin mielenkiintoinen lisä nykyisten AA-työkalujen joukkoon. Suurilla resoluutioilla pelaavat käyttävät varmasti ominaisuutta, koska sillä on niin pieni vaikutus suorituskykyyn. Ne käyttäjät joiden näyttöjen resoluutio on melko pieni, tulevat varmasti käyttämään tavallista AA:ta mieluummin morfologisen reunojenpehmennyksen artefaktien vuoksi.

Kommentoi artikkelia